top of page
Writer's pictureArissa Azman

Nenek berusia 95 tahun terperangkap Shah Alam, keluarga terdesak dapatkan bantuan

19 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Hujan tidak henti-henti yang mendatangkan malapetaka di Lembah Klang dan kawasan sekitarnya menyebabkan ramai mangsa yang terkandas berdebar-debar menunggu bantuan, termasuk sebuah keluarga berdoa agar seseorang menyelamatkan seorang wanita berusia 95 tahun yang terperangkap dalam banjir di rumahnya.


Keluarga wanita itu cuba meminta seseorang untuk memindahkannya dari rumah di Taman Sri Muda, Seksyen 25 Shah Alam tetapi tidak menemui apa-apa selain kekecewaan setakat ini.


Karen Sharma berkata, neneknya Raj Rani telah menghubungi keluarga itu selepas air mula mengalir ke dalam rumahnya kira-kira jam 5.30 petang semalam.


Bagaimanapun, dia berkata keluarga itu tidak dapat berbuat apa-apa kerana jalan menuju ke kawasan itu telahpun terputus kepada semua lalu lintas ketika mereka cuba ke sana.


“Nenek tinggal bersama seorang lagi makcik yang juga warga emas dan mereka segera naik ke tingkat dua sebaik air mula mencurah masuk ke dalam rumah mereka.


“Saya dan ahli keluarga bermati-matian cuba menghubungi semua nombor kecemasan sejak malam tadi hingga sekarang tetapi hanya berjaya melalui dua kali. Kami telah memaklumkan kepada pihak berkuasa tentang pengalaman pahit yang dialami nenek kami dan mereka mengambil maklum mengenainya.


“Bagaimanapun, sehingga kini dia masih terkandas di rumahnya bersama ibu saudara saya...mereka sudah hampir 16 jam terperangkap di situ,” katanya sambil menambah bekalan elektrik dan air ke rumah itu juga terputus mulai jam 8 malam semalam.


Karan berkata mereka tidak dapat berkomunikasi dengan Rani kerana telefonnya terjatuh ke dalam air banjir ketika dia cuba menghubungi keluarga itu malam tadi.


Beliau berkata, mereka sekeluarga kini mendapat maklumat terkini mengenai situasi itu melalui jiran Rani.


“Saya diberitahu rumah satu tingkat di taman perumahan itu semuanya sudah berada di bawah air.


"Saya hanya berharap nenek saya dapat diselamatkan segera," katanya sambil menyatakan kefahaman mengenai tugas berat agensi penyelamat di tangan mereka untuk mendekati semua mangsa banjir.


Dilaporkan bahawa penduduk Klang sangat memerlukan makanan dan bantuan bantuan lain berikutan banjir yang berterusan, yang disifatkan sebagai yang terburuk dalam tempoh 50 tahun.


Beberapa jalan utama telah ditutup manakala empat sungai utama merentasi paras bahaya malam tadi iaitu Sungai Batu di Sentul, Sungai Klang di Tun Perak, Sungai Gombak di Jalan Tun Razak dan Sungai Kerayong berhampiran Rumah Agam Razak.

Comments


bottom of page