top of page
  • newsatmy

Omicron bahaya untuk yang tidak divaksinasi: WHO


Varian Omicron bagi Covid-19 adalah berbahaya, terutamanya bagi mereka yang belum diberi vaksin terhadap penyakit itu, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia pada hari Rabu.


WHO berkata lonjakan besar kes global didorong oleh Omicron tetapi menegaskan tidak perlu menyerah kepada varian yang membimbangkan.


"Walaupun Omicron menyebabkan penyakit yang kurang teruk berbanding Delta, ia kekal sebagai virus berbahaya, terutamanya bagi mereka yang tidak divaksinasi," kata ketua WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus pada sidang akhbar.


"Kita tidak boleh membenarkan virus ini ditunggangi percuma atau mengibarkan bendera putih, terutamanya apabila begitu ramai orang di sekeliling masih belum divaksinasi.


"Di Afrika, lebih 85 peratus orang masih belum menerima satu dos vaksin. Kita tidak boleh menamatkan fasa akut wabak itu melainkan kita menutup jurang ini."


Tedros mahu setiap negara mempunyai 10 peratus penduduk mereka divaksin menjelang akhir September 2021, 40 peratus menjelang akhir Disember, dan 70 peratus menjelang pertengahan 2022.


Tetapi 90 negara masih belum mencapai 40 peratus, 36 daripadanya masih kurang daripada 10 peratus, katanya.


"Majoriti besar" orang yang dimasukkan ke hospital di seluruh dunia tidak diberi vaksin, tambahnya.


Walaupun vaksin kekal sangat berkesan untuk mencegah kematian dan penyakit Covid-19 yang teruk, ia tidak menghalang penularan sepenuhnya, kata Tedros.


"Lebih banyak penularan bermakna lebih banyak kemasukan ke hospital, lebih banyak kematian, lebih ramai orang tidak bekerja - termasuk guru dan pekerja kesihatan - dan lebih banyak risiko varian lain muncul yang lebih mudah ditularkan dan lebih mematikan daripada Omicron."


Tedros berkata bahawa jumlah kematian di seluruh dunia telah stabil sekitar 50,000 seminggu.


"Belajar untuk hidup dengan virus ini tidak bermakna kita boleh, atau harus, menerima jumlah kematian ini," katanya.


Pengarah kecemasan WHO Michael Ryan menambah: "Ini bukan masanya untuk mengisytiharkan ini adalah virus yang dialu-alukan."

bottom of page