top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Omicron merebak lebih cepat dan melemahkan suntikan, kata WHO

13 Disember 2021

Varian coronavirus Omicron lebih mudah berjangkit daripada strain Delta dan mengurangkan keberkesanan vaksin tetapi menyebabkan gejala yang kurang teruk mengikut data awal, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia Ahad.


Varian Delta, yang pertama kali dikenal pasti di India awal tahun ini, bertanggungjawab untuk kebanyakan jangkitan koronavirus di dunia.


Tetapi penemuan Omicron di Afrika Selatan -- yang mempunyai sejumlah besar mutasi -- bulan lalu mendorong negara-negara di seluruh dunia untuk mengenakan larangan perjalanan ke atas negara-negara Afrika Selatan dan memperkenalkan semula sekatan domestik untuk memperlahankan penyebarannya.


WHO berkata Omicron telah merebak ke 63 negara pada 9 Disember. Penularan lebih pantas dicatatkan di Afrika Selatan, di mana Delta kurang berleluasa, dan di Britain, di mana Delta adalah strain yang dominan.


Tetapi ia menekankan bahawa kekurangan data bermakna ia tidak dapat menyatakan sama ada kadar penghantaran Omicron adalah kerana ia kurang terdedah kepada tindak balas imun, kebolehtransmisian yang lebih tinggi atau gabungan kedua-duanya.


Bukti awal menunjukkan Omicron menyebabkan "pengurangan dalam keberkesanan vaksin terhadap jangkitan dan penularan", kata WHO dalam taklimat teknikal.


"Memandangkan data semasa yang tersedia, kemungkinan Omicron akan mengatasi varian Delta di mana penghantaran komuniti berlaku," tambahnya.


Jangkitan Omicron setakat ini menyebabkan penyakit "ringan" atau kes tanpa gejala, tetapi WHO berkata data itu tidak mencukupi untuk menentukan tahap keterukan klinikal varian itu.


Afrika Selatan melaporkan Omicron kepada WHO pada 24 November. Pengeluar vaksin Pfizer/BioNTech minggu lepas berkata tiga dos jab mereka masih berkesan terhadap Omicron.


Negara-negara yang mempunyai bekalan vaksin yang mencukupi seperti Britain dan Perancis telah menggalakkan penduduk mereka menerima pukulan "penggalak" ketiga untuk melawan Omicron.

bottom of page