top of page
Writer's pictureArissa Azman

Pakatan Harapan tidak menyokong pindaan yang dicadangkan untuk Akta 342

16 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan tidak menyokong pindaan yang dicadangkan dalam Rang Undang-undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2021 yang dibentangkan di Parlimen semalam.


Setiausaha Agung gabungan itu Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata rang undang-undang itu, jika diluluskan, hanya akan membuka lebih banyak ruang kepada salah guna kuasa, rasuah dan amalan dwi-standard.


"Walaupun pindaan tambahan dibuat pada rang undang-undang hari ini untuk mengurangkan denda dan kompaun, Ahli Parlimen Pakatan Harapan tidak memihak kepada rang undang-undang yang dijangka dibentangkan esok."


Saifuddin berkata pendirian PH telah disampaikan kepada perdana menteri oleh ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi jika kerajaan meneruskan dan membahaskan rang undang-undang itu, Pakatan Harapan tidak akan menyokong rang undang-undang itu dalam bentuk sedia ada yang dibentangkan semalam.


“Saya menggesa kerajaan khususnya menteri kesihatan menarik balik Rang Undang-undang ini dan mengadakan perbincangan secara mendalam dengan Pakatan Harapan dan (anggota) pembangkang (yang lain).


“Dengan berbuat demikian, pindaan yang lebih baik boleh dipertimbangkan dan dipersetujui,” katanya.



Comments


bottom of page