top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Pakatan Harapan tidak menyokong pindaan yang dicadangkan untuk Akta 342

16 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan tidak menyokong pindaan yang dicadangkan dalam Rang Undang-undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2021 yang dibentangkan di Parlimen semalam.


Setiausaha Agung gabungan itu Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata rang undang-undang itu, jika diluluskan, hanya akan membuka lebih banyak ruang kepada salah guna kuasa, rasuah dan amalan dwi-standard.


"Walaupun pindaan tambahan dibuat pada rang undang-undang hari ini untuk mengurangkan denda dan kompaun, Ahli Parlimen Pakatan Harapan tidak memihak kepada rang undang-undang yang dijangka dibentangkan esok."


Saifuddin berkata pendirian PH telah disampaikan kepada perdana menteri oleh ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi jika kerajaan meneruskan dan membahaskan rang undang-undang itu, Pakatan Harapan tidak akan menyokong rang undang-undang itu dalam bentuk sedia ada yang dibentangkan semalam.


“Saya menggesa kerajaan khususnya menteri kesihatan menarik balik Rang Undang-undang ini dan mengadakan perbincangan secara mendalam dengan Pakatan Harapan dan (anggota) pembangkang (yang lain).


“Dengan berbuat demikian, pindaan yang lebih baik boleh dipertimbangkan dan dipersetujui,” katanya.



bottom of page