top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Penggalak Sinovac lebih baik daripada tiada

10 Februari 2022

KUALA LUMPUR: Keputusan membenarkan penerima vaksin Sinovac menerima jenis vaksin yang sama untuk dos penggalak mereka, walaupun diakui kurang berkesan berbanding dos heterolog (campuran), masih "lebih baik daripada tiada", kata pakar kesihatan awam.


Mereka percaya langkah itu sekurang-kurangnya akan memberikan 3.5 juta penerima Sinovac di seluruh negara yang masih belum mendapat dos penggalak mereka dengan beberapa tahap perlindungan terhadap Covid-19, yang kini menyaksikan lonjakan pesat dalam kes yang didorong oleh penyebaran varian Omicron.


Pakar kesihatan awam Datuk Dr Zainal Ariffin Omar berkata membenarkan penerima Sinovac menerima vaksin yang sama untuk penggalak mereka adalah pilihan yang lebih baik daripada tidak mempunyai dos penggalak sama sekali.


"3.5 juta orang ini merupakan sebahagian besar daripada populasi. Ia akan melambatkan penularan (viral load) tetapi mereka masih boleh dijangkiti.


"Tetapi yang paling penting, majoriti harus dilindungi oleh penggalak. Penggalak yang mereka ambil harus menjadi pilihan mereka," katanya.


Satu kajian oleh penyelidik Universiti Brazil dan Oxford yang melibatkan 1,240 penerima vaksin Sinovac yang diberi kombinasi penggalak berbeza, termasuk Pfizer dan vaksin buatan China, menunjukkan bahawa orang yang mempunyai dua dos Sinovac harus mendapat rangsangan dengan vaksin berbeza untuk meningkatkan perlindungan mereka terhadap Omicron.


Penemuan, yang dilaporkan dalam jurnal The Lancet pada 21 Jan, menunjukkan bahawa walaupun mereka yang mempunyai dos Sinovac ketiga mengalami peningkatan dalam antibodi 28 hari kemudian, peningkatan itu jauh lebih tinggi pada mereka yang dirangsang dengan vaksin daripada Pfizer, AstraZeneca atau Johnson & Johnson.


Kementerian Kesihatan pada hari Isnin telah mengumumkan bahawa walaupun ia masih mengesyorkan penggalak Pfizer atau AstraZeneca, penerima Sinovac dan mereka yang berumur 60 tahun ke atas masih boleh memilih penggalak yang sama untuk mengekalkan status vaksin sepenuhnya mereka sebelum tarikh akhir 28 Feb.


Pakar epidemiologi Dr Malina Osman berkata kerajaan melakukan perkara yang betul kerana ia akan membawa perkara luar ke dalam lipatan.


"Pada ketika ini, semua orang berada di khalayak ramai dan ramai yang tidak mengikut prosedur operasi standard. Warga tua dan kumpulan berisiko tinggi, seperti immunocompromised, perlu mendapatkan penggalak mereka dengan cepat.


"Jika kerajaan tidak membenarkan penerima Sinovac mendapatkan penggalak pilihan mereka, sistem penjagaan kesihatan mungkin berisiko apabila kes meningkat secara eksponen dan Unit Rawatan Rapi (ICU) kami yang berkapasiti 1,400 tidak lagi dapat menampung."


Pakar kesihatan awam Dr Safiya Amaran berkata sebab utama di sebalik penggalak bukan mengelakkan jangkitan tetapi mencegah kesan yang teruk.


Pensyarah perubatan Universiti Sultan Zainal Abidin itu berkata penerima vaksin Sinovac, yang dilaporkan mempunyai perlindungan berkesan hanya 90 hari, kehilangan sedikit perlindungan imuniti yang mereka miliki kerana varian Omicron melangkau tembok api vaksin yang telah menggagalkan varian Delta.


Beliau juga menyokong pendekatan garis keras kementerian dalam memberikan tarikh akhir untuk suntikan penggalak untuk penerima Sinovac dan warga emas.


"Ramai warga tua meninggal dunia atau dimasukkan ke hospital semasa gelombang Delta kerana mereka melebihi ambang tiga bulan perlindungan vaksin. Orang ramai harus menghargai langkah kerajaan ini kerana ini adalah untuk faedah mereka."


Beliau berkata walaupun keberkesanannya tidak setinggi kombinasi lain, apabila digabungkan dengan dua dos Sinovac yang lain, dos ketiga memang menawarkan perlindungan yang ketara seperti yang dilihat semasa gelombang Delta.


"Kes ICU juga akan turun ke tahap tertentu apabila peratusan vaksin meningkat dan sistem penjagaan kesihatan boleh bernafas semula, seperti yang kita saksikan tahun lepas semasa fasa regresif gelombang Delta."


Bagaimanapun, Datuk Seri Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud, yang mengetuai Jawatankuasa Penasihat Pemvaksinan Bebas Covid-19 Putrajaya, tidak mengesyorkan Sinovac sebagai penggalak kerana tahap rendah antibodi peneutralan yang diperhatikan untuk dihasilkan.


Beliau berkata dalam pertempuran menentang gelombang Omicron, terdapat dua cara jelingan penggalak boleh membantu.


"Memandangkan Omicron mempunyai lebih daripada 30 mutasi dalam protein spike, yang menjadikannya tidak dapat dikenali oleh banyak antibodi, antibodi mendapati sukar untuk mengesan varian. Jadi, pendekatan pertama adalah untuk meningkatkan bilangan antibodi yang beredar ke tahap yang sesetengah antibodi akan dapat mengesan dan meneutralkan varian Omicron."


Beliau berkata pendekatan kedua adalah untuk meningkatkan sel-T. Penyelidikan, tambahnya, mencadangkan bahawa imuniti selular masih kuat terhadap varian Omicron, yang mungkin menyumbang peratusan rendah jangkitan teruk dengan varian itu.


"Pendekatan pertama bertujuan untuk menghentikan jangkitan, tetapi pendekatan penggalak (sebarang penggalak) ini kurang sempurna (disebabkan oleh penularan varian Omicron) dan perlu digabungkan dengan campur tangan bukan farmaseutikal seperti pemakaian topeng, penjarakan fizikal dan sanitasi.


"Topeng perlu dipakai dengan betul di tempat kerja dan di luar rumah pada setiap masa kecuali untuk makan. Jika pemakai mampu, mereka harus memilih topeng N95, KN95, KF94, FFP2 atau lebih baik.


"Jika tidak, maka topeng berganda ialah alternatif yang lebih murah - topeng pembedahan dalaman dengan topeng kain boleh basuh luaran yang sesuai."

bottom of page