top of page
  • admin

Pengundi Melayu akan beralih dari UMNO kepada PN pada PRN akan datang


KUALA LUMPUR, 4 Jan – Sokongan orang Melayu berkemungkinan akan beralih daripada UMNO kepada Perikatan Nasional pada pilihan raya negeri (PRN) dalam beberapa bulan akan datang.


Timbalan Presiden BERSATU Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata beliau percaya orang Melayu akan mengalihkan sokongan mereka kerana UMNO kini bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) untuk membentuk kerajaan, bukan sahaja di peringkat Persekutuan, tetapi juga di negeri-negeri yang pernah dikuasai Barisan Nasional (BN), yang bertentangan dengan hati rakyat, dan prinsip asas parti nasionalis itu.

“Ia terbukti dalam keputusan pilihan raya umum (PRU) lalu di mana sokongan bangsa Melayu mula beralih kepada Perikatan Nasional, tetapi apabila UMNO menjadi sebahagian daripada kerajaan, ini menimbulkan kemarahan orang Melayu dan ramai yang berhasrat untuk membuat pusingan-U sekarang.

“Jika kita perhatikan, kerusi luar bandar yang menjadi kubu kuat UMNO sebelum ini, kita berjaya memenanginya pada PRU-15.

“Jadi saya yakin detik ini akan berterusan sehingga pilihan raya negeri akan datang,” katanya kepada Utusan Malaysia dalam artikel yang disiarkan semalam..


Enam negeri yang akan mengadakan PRN tahun ini ialah Kedah, Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan.


Semalam, Pengerusi DAP Lim Guan Eng berkata UMNO/BN akan bekerjasama dengan PH dalam PRN yang bakal diadakan tidak lama lagi.


Guan Eng berkata dengan penubuhan kerajaan pada peringkat Persekutuan, DAP dan UMNO/BN akan mengambil bahagian dalam kerjasama yang sama di peringkat negeri, sama seperti di Perak dan Pahang.

“Perbincangan lanjut mengenai perkara itu akan diadakan semasa mesyuarat PH, melibatkan Pengerusinya Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin tertinggi lain, pada minggu ketiga bulan ini, sebelum Tahun Baharu Cina.


Pada dasarnya, Guan Eng berkata kerjasama politik akan melibatkan penubuhan kerajaan PH-BN pada Peringkat Persekutuan.

“Jika tidak (kerjasama dalam PRN), saya tidak fikir ia (kerajaan PH-BN) akan berterusan. Jadi, dengan itu, sudah tentu bukan sahaja peringkat kerajaan, malah kerjasama politik juga akan berlaku.

“Tetapi (sekali lagi), saya rasa kita perlu menunggu mesyuarat yang akan diadakan sebelum sebarang kerja boleh dimulakan,” tambah Guan Eng.


Mengulas lanjut, Ahmad Faizal mengakui ia tidak akan menjadi ‘cake walk’ untuk Perikatan Nasional pada PRN itu, meletakkan ia kepada naratif serong PAS sebagai parti ekstremis.

Beliau berkata ia telah berjaya pada tahap tertentu dalam kalangan pengundi bukan Islam di negara ini.

“Mereka yang mendakwa jika Perikatan Nasional menang, kami akan memerintah dengan cara Taliban. Propaganda mereka telah berjaya menimbulkan ketakutan kepada pengundi bukan Melayu di mana sebenarnya apa yang berlaku di Terengganu dan Kelantan bukanlah seperti yang didakwa,” katanya.


Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan, yang dikuasai PH, dan Kedah, Kelantan dan Terengganu, ditadbir oleh PAS, akan mengadakan PRN tahun ini.

bottom of page