top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Perbicaraan 1MDB ditangguhkan selepas status MySejahtera Najib dan Shafee 'close contact'

13 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Perbicaraan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) Datuk Seri Najib Razak ditangguhkan berikutan perubahan status MySejahtera beliau daripada 'orang dalam pengawasan (PUS)' kepada 'berisiko rendah' ​​dan kemudian kepada 'PUS' semula, pagi ini.


Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Collin Lawrence Sequerah menangguhkan perkara itu kepada esok.


Peguam bekas perdana menteri Datuk Hariharan Tara Singh sebelum ini menjelaskan kepada mahkamah tentang masalah status MySejahtera yang dihadapi anak guamnya dan rakan peguamnya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang statusnya ditandakan sebagai 'sentuhan santai'.


“Apabila mereka masuk, status Shafee adalah ‘casual contact’ manakala status Najib ‘PUS’, jadi mereka dihalang oleh pihak keselamatan mahkamah yang kemudiannya mengarahkan mereka menyegarkan status MySejahtera mereka.


“Ajaibnya, selepas mereka menyegarkan MySejahtera, status mereka bertukar biru (berisiko rendah) dan dibenarkan masuk ke mahkamah.


"Setibanya di sini (di bilik mahkamah), mereka diminta mengemas kini status mereka semula apabila ia kembali ke kedudukan asal. Mereka diminta keluar dari mahkamah dan kini berada di lobi," katanya.


Sequerah kemudian mengarahkan Najib dan Shafee mengambil ujian kendiri Kit Antigen Pantas (RTK) Covid-19 dan mereka memaklumkan keputusan mereka kepada Kementerian Kesihatan (KKM) supaya status mereka dapat dinilai semula.


"Saya akan tunggu sehingga keputusan keluar. Jika ia bertukar menjadi biru, kita boleh meneruskan (perbicaraan) secara fizikal," katanya.


Mahkamah kemudiannya berehat sementara menunggu keputusan ujian kedua-duanya.


Apabila perkara itu dipanggil semula, Hariharan berkata walaupun mereka melakukan ujian kendiri yang didapati negatif dan mengemas kini profil MySejahtera mereka, status itu tidak berubah.


“Mengikut garis panduan oleh KKM (kementerian kesihatan), jika anda berada dalam hubungan biasa atau rapat, nampaknya anda perlu menjalani kuarantin untuk tempoh 10 hari.


"Mereka perlu melakukan kuarantin sendiri sebagai tanggungjawab sosial. Ia adalah dalam prosedur operasi standard," kata peguam itu.


Terdahulu, timbalan pendakwa raya Ahmad Akram Gharib berkata dua saksi pendakwaan yang sepatutnya dipanggil untuk bersidang semasa perbicaraan minggu ini yang merupakan bekas pengerusi 1MDB Tan Sri Bakke Salleh dan pegawai khas Najib Datuk Wan Shihab Wan Ismail tidak hadir.


Bagaimanapun, beliau berkata saksi ke-12 dan ke-13, bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB Mohd Hazem Abdul Rahman dan bekas ketua pegawai kewangan syarikat itu Azmi Tahir hadir hari ini untuk pihak pembelaan meneruskan pemeriksaan balas terhadap mereka.


Beliau berkata berdasarkan situasi itu, beliau menerima arahan daripada ketua pendakwa raya Datuk Seri Gopal Sri Ram untuk memohon perbicaraan itu dijalankan dari jauh, sambil menambah bahawa mahkamah mempunyai budi bicara penuh untuk memerintahkan prosiding sedemikian demi keadilan.


Beliau mencadangkan prosiding hibrid untuk perbicaraan di mana hakim dan anggota pasukan pendakwaan akan hadir secara fizikal di mahkamah, manakala Najib dan pasukan peguamnya akan menghadiri prosiding secara maya.


Ini, katanya telah pun dilakukan oleh Mahkamah Rayuan dalam pendengaran permohonan Najib untuk memperkenalkan bukti baharu dalam rayuan SRC International Sdn Bhd miliknya serta penyampaian keputusan rayuan pada 7 Dis dan 8 Dis.


"Ini telah diamalkan dan kita melihatnya di Mahkamah Rayuan, minggu lepas. Perbicaraan diteruskan, dan keputusan telah disampaikan (melalui prosiding hibrid) dan tidak ada yang salah dengan itu," katanya.


Hariharan membantah permohonan itu dengan mengatakan bahawa untuk menyoal balas saksi secara maya adalah tidak adil dan prejudis kepada anak guamnya.


Beliau berkata dalam prosiding jarak jauh, faktor seperti kerumitan kes dan tempoh prosiding yang turut termasuk mendesak prosiding perlu dipertimbangkan.


“Merujuk kepada jenis prosiding yang disebut oleh pihak pendakwaan dalam keputusan Mahkamah Rayuan, tiada saksi dalam prosiding itu dan anda hanya menggunakan undang-undang dan fakta sedia ada dan mengemukakan.


“Dalam prosiding itu, tiada perkara seperti melihat kepada gelagat saksi dan reaksi mereka (semasa pemeriksaan balas).


Tambahnya, adalah tidak logik dan tidak munasabah untuk pihak pendakwaan mencadangkan prosiding sedemikian kerana saksi yang akan disoal balas adalah saksi penting dan melihat kepada senarai saksi, Azmi adalah satu-satunya pegawai kewangan dalam 1MDB yang dipanggil ke mahkamah.


Beliau juga menegaskan bahawa pihak pendakwaan mempunyai masa sebulan untuk menyediakan saksi untuk hadir di mahkamah untuk memberi keterangan.


Sequerah menetapkan esok untuk memutuskan sama ada membenarkan permohonan pihak pendakwaan untuk prosiding hibrid untuk perbicaraan.


Kompleks Mahkamah KL hanya membenarkan mereka yang 'berisiko rendah' ​​atau berstatus biru dalam MySejahtera mereka untuk masuk ke dalam bangunan.

bottom of page