top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Percubaan Mencetuskan 13 Mei V 2.0

11 Julai 2021

Setelah percubaan rampasan kuasa yang gagal pada 7 Julai 2021, pasukan anti-pemerintah berusaha lagi, kali ini dengan mencetuskan 13 Mei versi 2.0.


Satu "pernyataan rasmi" palsu dari Pejabat Perdana Menteri mengenai pengunduran diri Muhyiddin Yassin sedang diedarkan, yang menimbulkan keributan di seluruh Malaysia.



Telah dilaporkan bahawa di beberapa tempat di tengah-tengah tanah Melayu, terdapat khabar angin bahawa kerajaan Melayu telah jatuh dan bahawa kerajaan yang disokong oleh China bersedia untuk mengambil alih, sekali lagi, seperti yang berlaku pada 10 Mei 2018.


Kembali pada Mei 1969, kerajaan Umno hampir runtuh, dan ini mencetuskan rusuhan kaum dua hari kemudian ketika orang Melayu bertindak balas terhadap provokasi orang Cina dan berkumpul dalam jumlah besar untuk mempertahankan kekuatan politik orang Melayu.


Tepat 49 tahun kemudian, kerajaan pimpinan Umno runtuh ketika Barisan Nasional kalah dalam pilihan raya umum atau PRU14.


Baru 660 hari, Umno berjaya mendapatkan kembali kekuatan politik, tetapi kali ini bekerjasama dengan dua parti lain yang berpusat di Melayu, PAS dan Bersatu.


Dan sekarang Umno berada dalam bahaya untuk diusir, sekali lagi, kerana rampasan kuasa dilakukan antara Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.


Sejak dua hari kebelakangan ini, aktivis Umno seperti Lokman Noor Adam telah memberitahu rakyat Malaysia bahawa Muhyiddin Yassin secara teknikalnya telah jatuh kerana Umno telah menarik sokongan untuk kerajaan Perikatan Nasional.


Hari ini, apa yang disebut "pernyataan rasmi" dari Pejabat Perdana Menteri ini telah mengesahkan bahawa Muhyiddin Yassin telah jatuh dan kerajaan Perikatan Nasional telah runtuh.


Menurut Pakatan Harapan, mereka sekarang memiliki mayoritas di parlimen dan Muhyiddin harus mengundurkan diri untuk memberi jalan bagi Anwar Ibrahim untuk mengambil alih. Pada hakikatnya, ini bermaksud Umno, PAS dan Bersatu kini akan berada dalam pembangkang dan orang Melayu tidak lagi mempunyai kekuatan politik.



Kecuali jika Umno dengan cepat mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa mereka tidak menarik diri dari kerajaan Perikatan Nasional untuk memberi jalan kepada Pakatan Harapan yang dipimpin DAP untuk membentuk kerajaan baru, Malaysia akan semakin hampir dengan versi 2.0 Mei 13.


Ini adalah permainan politik yang sangat berbahaya yang mereka mainkan, yang akan menjadikan kematian Covid-19 sangat pucat sebagai perbandingan. Idea kerajaan pimpinan DAP menggantikan kerajaan Melayu sama sekali tidak dapat diterima oleh kebanyakan orang Melayu.


bottom of page