top of page
  • newsatmy

Pertunjukan lewat Man City di Arsenal buka kelebihan 11 mata

2 Januari 2022

LONDON: Pep Guardiola mengakui Manchester City yang keletihan bernasib baik untuk membuka kelebihan 11 mata dalam Liga Perdana apabila juara Inggeris itu bangkit daripada ketinggalan untuk menewaskan 10 pemain Arsenal 2-1 untuk memulakan 2022 dengan catatan kemenangan.


City berada di landasan yang baik untuk kejuaraan keempat mereka dalam lima musim hasil kemenangan 11 perlawanan, tetapi terpaksa bertungkus-lumus sehingga kemenangan Rodri jauh ke masa kecederaan oleh The Gunners.


Kekalahan 5-0 oleh City ketika kedua-dua pasukan kali terakhir bertemu pada Ogos menyaksikan Arsenal memulakan musim paling teruk dalam liga dalam tempoh 67 tahun.


Tetapi anak buah Mikel Arteta telah bangkit untuk naik ke tangga keempat dan menunjukkan sebabnya kerana mereka sepatutnya mendahului pada separuh masa melalui gol ketujuh Bukayo Saka musim ini.


Riyad Mahrez menyamakan kedudukan dari sepakan penalti sebelum Gabriel Magalhaes dengan bodohnya membuat dirinya dibuang padang kerana dua tempahan pantas sebelum tanda sejam.


Dan 10 lelaki itu hanya gagal bertahan untuk satu mata apabila Rodri menerkam dari jarak dekat selepas rembatan Aymeric Laporte disekat.


Botol plastik menghujani pemain antarabangsa Sepanyol itu ketika dia meraikan penyokong Arsenal yang berang ketika mereka menyuarakan kekecewaan mereka pada perasmian selepas melihat rayuan penalti mereka sendiri diketepikan pada separuh masa pertama.


“Mereka lebih baik,” kata Guardiola. "Ia sukar kerana kami tidak mempunyai tenaga."


City adalah satu daripada dua pasukan Liga Perdana yang tidak mempunyai perlawanan ditangguhkan dalam beberapa minggu kebelakangan ini kerana peningkatan kes koronavirus, bermakna mereka telah bermain sembilan perlawanan dalam 32 hari terakhir.


Pertembungan Arsenal dengan Wolves pada pertengahan minggu telah dibatalkan dan mereka kelihatan lebih segar.


Mereka menundukkan juara bertahan pada separuh masa pertama walaupun terlepas kehadiran Arteta, yang disahkan positif Covid-19 buat kali kedua awal minggu ini.


Keputusan besar pertama untuk menentang pasukan tuan rumah datang pada minit ke-12 apabila Martin Odegaard jatuh ketika dia cuba mengepung penjaga gol City, Ederson.


Pemain Brazil itu diberi manfaat daripada keraguan oleh pengadil dan VAR, tetapi Ederson nampaknya telah melalui kaki warga Norway itu untuk mendapatkan bola.


“Mengelirukan adalah perkataan yang tepat, kami sedang mencari konsistensi,” kata penolong pengurus Arsenal Albert Stuivenberg.


"Bagi saya Odegaard adalah penalti yang jelas."


Arsenal memang mendapat pendahuluan separuh masa yang sepatutnya mereka perolehi apabila Saka menyambar hantaran Kieran Tierney ke sudut bawah.


Itu hanyalah gol kedua di Liga Perdana City dibolosi pada separuh masa pertama sepanjang musim dan anak buah Guardiola bangkit dalam tempoh kedua yang dramatik.


Arsenal berang apabila Stuart Attwell dihantar untuk meninjau tarikan Granit Xhaka terhadap Bernardo Silva tujuh minit selepas rehat apabila dia tidak hadir untuk rayuan penalti Odegaard.


Mahrez tidak melakukan kesilapan dari sepakan penalti dalam penampilan terakhirnya di City buat sementara waktu kerana penyertaannya dalam Piala Negara-Negara Afrika bersama Algeria.


Permainan kemudian bertukar dalam perjalanan 60 saat yang luar biasa.


Pertama, Arsenal entah bagaimana tidak mendahului semula apabila Nathan Ake menyelamatkan tandukan Laporte yang melepasi garisan sendiri sebelum Martinelli terkena tiang dengan gol terbuka pada rebound.


Daripada sepakan gol yang terhasil, Gabriel Jesus berpaling ke hantaran Ederson dan ditarik turun oleh Gabriel, yang telah pun dilayangkan kad kuning kerana melepasi sepakan penalti ketika Mahrez bersedia untuk mengambil sepakan penaltinya.


"Pada separuh masa kedua, satu minit berubah (segala-galanya). Kami cuba menganalisis banyak perkara dalam bola sepak, tetapi kadang-kadang syiling jatuh di sebelah anda, kadang-kadang di sebelah lain," tambah Guardiola.


City terus menguasai penguasaan bola tanpa mencipta banyak peluang besar dan meraih kemenangan dengan cara yang tidak biasa.


Laporte menggunakan bola penuh harapan ke dalam kotak dan bola memantul jatuh dengan baik untuk Rodri menerpa Aaron Ramsdale yang tidak berdaya.

bottom of page