top of page
Writer's pictureArissa Azman

Petanda bahawa Muhyiddin telah menang

12 Ogos 2021

Ketika mereka menggunakan berita palsu, pembohongan, sindiran, dan informasi yang salah untuk berusaha menggulingkan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, kita tahu bahawa dia telah menang.


Dan kita sebenarnya tidak boleh menyalahkan Anwar Ibrahim, yang melancarkan kariernya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia 40 tahun yang lalu pada tahun 1981. Hari ini, kekecewaan dan keputus-asaan membutakannya dengan kenyataan bahawa dia tidak akan pernah menjadi perdana menteri bahkan jika mati hidup semula sekalipun. Itu perkara yang sangat pahit untuk ditelan.


Sekiranya Muhyiddin benar-benar kalah dalam pertempuran, seperti yang mereka katakan, maka mereka dapat menghadapinya dalam pertarungan yang adil. Fakta bahawa mereka perlu memukul di bawah tali pinggang dan menikamnya di belakang bermaksud mereka tidak mempunyai harapan untuk menang dalam pertarungan yang adil. Oleh itu, mereka perlu menipu untuk menang.


Mereka terus meminta Muhyiddin membuktikan bahawa dia masih mempunyai kepercayaan. Tetapi Muhyiddin tidak menjerit. Muhyiddin hanya berdiam diri. Jadi mengapa pihak pembangkang perlu membuktikan apa-apa? Muhyiddin tidak perlu berbuat apa-apa.


Merekalah orang yang menjerit. Merekalah yang mendakwa Muhyiddin tidak lagi mempunyai kepercayaan. Merekalah yang mendakwa mereka kini mempunyai kepercayaan.


Oleh itu, kerana mereka adalah orang yang menjerit, dan yang menyatakan bahawa mereka mempunyai nombor, mereka perlu membuktikannya. Muhyiddin tidak perlu membuktikan apa-apa. Yang perlu dia buat hanyalah mendiamkan diri.


Tahun lalu, Anwar Ibrahim mempunyai undi dengan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, dan dia tidak dapat membuktikan bahawa dia memiliki jumlahnya. Dia hanya mengatakan bahawa dia mempunyai nombor tanpa membuktikannya.


Kemudian mereka mengatakan mereka akan mengusir Muhyiddin melalui undi pintu belakang yang tidak percaya dengan menolak Belanjawan, tetapi itu tidak berlaku.


Hari ini, 14 anggota parlimen UMNO telah mengumumkan bahawa mereka tidak lagi menyokong Muhyiddin. Dan mereka mendakwa ini bermaksud Muhyiddin telah kehilangan majoriti di Parlimen.


Jadi bagaimana jika 14 ahli parlimen UMNO telah mengumumkan bahawa mereka tidak lagi menyokong Muhyiddin? Masih ada 206 anggota parlimen yang lain. Bagaimana mereka tahu siapa yang disokong oleh 206 anggota parlimen itu?


Persoalan yang lebih penting ialah bukan berapa 220 anggota parlimen yang TIDAK menyokong Muhyiddin, tetapi berapa daripada 220 anggota parlimen yang menyokong Anwar? Ini bukan permainan jumlah sifar.


Oleh itu untuk menganggap jika anda menolak Muhyiddin bermaksud anda menerima Anwar adalah kesimpulan yang terlalu sederhana. Pilihan dalam hidup bukan hanya mengenai A dan B. Terdapat juga alternatif C dan D.


Mungkin Muhyiddin tidak lagi mempunyai 113 Ahli Parlimen dengannya sejak 14 Ahli Parlimen UMNO meninggalkannya. Atau mungkin, sebenarnya, Muhyiddin sekarang memiliki lebih dari 113 MP dengan dia setelah "Kluster Mahkamah" UMNO meninggalkannya kerana masalahnya bukan Muhyiddin tetapi "Kluster Mahkamah" UMNO.


Bagaimanapun, kenyataan bahawa kumpulan anti-Muhyiddin perlu menggunakan berita palsu, pembohongan, sindiran, dan salah maklumat untuk berusaha mengusirnya menunjukkan bahawa pergolakan itu tidak terlalu baik bagi mereka. Muhyiddin adalah seorang yang kuat, yang sukar untuk dikalahkan dalam pertarungan yang adil, jadi mereka perlu menggunakan cara busuk untuk mengusirnya. Itulah panjang dan pendeknya semuanya.




--PN Online

Comments


bottom of page