top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Pilihanraya negeri Johor bukan kerana perebutan kuasa, kluster mahkamah - Pemuda UMNO Johor

24 Januari 2022

JOHOR BAHRU: Pemuda UMNO Johor menegaskan pilihan raya negeri Johor bukan bermotifkan keperluan kuasa atau melindungi 'kelompok mahkamah' seperti yang didakwa pemimpin politik tertentu.


Sebaliknya, ia adalah usaha demokrasi yang diperlukan untuk menubuhkan kerajaan yang stabil untuk mentadbir negeri, kata Ketua Pemuda UMNO Johor Mohd Hairi Mad Shah.


Beliau berkata mandat baharu daripada rakyat negeri itu perlu memandangkan kerajaan negeri tidak stabil dan hanya boleh bergerak berdasarkan 'muhibah pembangkang'.


Tambahnya, semua orang harus menerima realiti yang berlaku dan ia tidak sepatutnya berlaku di negeri yang memerlukan kerajaan yang stabil dan kukuh bagi memastikan rancangan untuk negeri itu dapat dipergiatkan dan dijalankan dengan lancar.


“Contoh yang diberikan oleh Ketua Badan Perhubungan UMNO Datuk Hasni Mohammad semalam ialah situasi yang menunjukkan kerajaan tidak stabil, di mana pembangkang Johor telah membangkitkan rundingan mengenai Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Daerah pada persidangan Dewan Undangan Negeri Johor selepas Belanjawan Johor 2022 dibuat dibentangkan pada bulan November.


"Pengundian yang dilakukan melalui rundingan membawa kepada seri 27 undi. Speaker DUN, Suhaizan Kaiat memutuskan memihak kepada kerajaan, membuat keputusan 28-27 untuk memecahkan kebuntuan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Mohd Hairi berkata mereka sedar bahawa rakyat Malaysia masih terjejas akibat wabak COVID-19 dan ada juga yang berhadapan dengan situasi pasca banjir tetapi sebagai sebuah parti politik, mempunyai kerajaan yang stabil adalah penting untuk memastikan semua dasar dan bantuan yang boleh memberi manfaat kepada rakyat. orang boleh dirancang dengan berkesan.


Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad berkata semalam bahawa Barisan Nasional memerlukan mandat baharu daripada rakyat untuk meneruskan program berjiwa rakyat kerana majoriti yang tipis telah menyebabkan kerajaan negeri berfungsi atas belas ihsan pembangkang.


Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar berkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri Johor semalam bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri itu diadakan.

bottom of page