top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

PM Meninjau Trak Vaksin Bergerak

14 Jun 2021

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini meluangkan masa meninjau proses pemberian vaksin melalui inisiatif Trak Vaksin Bergerak MYMedic@Wilayah di Perumahan Awam Seri Johor, Bandar Tun Razak.


Hadir bersama beliau, Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa.


"Alhamdulillah, saya dapati program yang diusahakan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dengan penglibatan beberapa klinik swasta sebagai alternatif kepada Pusat Pemberian Vaksin (PPV) sedia ada itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk setempat," kata beliau pada postingnya di Facebook.


Rata-rata penerima vaksin yang mana sebahagian besarnya adalah warga emas ketika ditemui menzahirkan terima kasih atas usaha yang dilakukan.


Selain memudahkan mereka divaksinasi, inisiatif Trak Vaksin Bergerak itu lebih 'mobile' dan boleh berada di kawasan yang disasarkan berbanding PPV biasa, sekali gus membantu mempercepatkan sasaran majoriti rakyat divaksinasi.


Beliau yakin dengan kemudahan yang disediakan ini termasuk PPV biasa dan PPV mega yang sedang beroperasi di Lembah Klang, Wilayah Persekutuan mampu mencapai sasaran imuniti kelompok atau lebih 80 peratus penduduk menerima suntikan vaksin COVID-19 sepenuhnya menjelang 31 Ogos ini.


"Syabas saya ucapkan kepada Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kementerian Kesihatan Malaysia serta klinik kesihatan swasta dan petugas sukarela yang terlibat menjayakan inisiatif yang cukup baik dan amat membantu rakyat ini," tambah beliau lagi.


Ini merupakan antara usaha Kerajaan dalam memastikan semua rakyat yang layak divaksinasi tidak tertinggal dari mendapat suntikan vaksin dengan cara menyenangkan atau memudahkan proses mereka untuk menerima suntikan.



--PN Online

bottom of page