top of page
  • Farah

PN buat jelajah perjelas isu cagar KWSP-Takiyuddin

3 April

PERIKATAN Nasional (PN) akan mengadakan jelajah dalam masa terdekat berhubung langkah kerajaan membenarkan ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggunakan caruman sebagai cagaran kepada bank.


Menurut Ketua Whip PN, Datuk Seri Takiyuddin Hassan, kempen itu akan diadakan bagi menjelaskan kepada rakyat yang langkah itu bercanggah Akta KWSP 1991.

“Kami akan jelaskan (kepada) rakyat, kerajaan buat satu dasar bercanggah dengan undang-undang.”


“Akta KWSP tak benarkan. Itu nak jelaskan. Siapa nasihatkan menteri kewangan (Anwar Ibrahim), adakah (beliau) tak dinasihatkan atau mendapat nasihat yang salah,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen.


Takiyuddin turut tidak berpuas hati apabila usul supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana membuat kenyataan mengelirukan, ditolak di Dewan Rakyat.


Kenyataan yang dikatakan mengelirukan itu adalah langkah membenarkan wang caruman digunakan sebagai cagaran kepada bank untuk pembiayaan kewangan tidak bercanggah dengan Akta KWSP.


“(Kita) bawa usul penting, perdana menteri telah buat kenyataan kelirukan dewan,” katanya, lapor FMT.


Terdahulu, hampir semua Ahli Parlimen pembangkang keluar Dewan Rakyat sebagai tanda protes selepas usul dikemukakan untuk membincangkan pengeluaran KWSP secara bersasar ditolak.


Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal (PN-Machang) berkata, usul itu perlu dibahaskan hari ini kerana sidang Dewan Rakyat akan tamat esok, namun Timbalan Speaker Alice Lau Kiong menolak kerana keputusan sudah dibuat Speaker Johari Abdul.

bottom of page