top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Polis akan tingkatkan operasi pematuhan SOP semasa Tahun Baru Cina

24 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Polis akan meningkatkan operasi pematuhan prosedur operasi standard (SOP) di seluruh negara, terutama semasa sambutan Tahun Baharu Cina pada 1 Feb.


Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Hazani Ghazali berkata ini bagi memastikan orang ramai mematuhi Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara.


“Ini juga merupakan usaha kerajaan dalam membendung penularan jangkitan COVID-19.


“Tindakan tegas akan diambil terhadap individu yang gagal mematuhi SOP PPN di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 324),” katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Pada Rabu, Menteri Perpaduan Negara Datuk Halimah Mohamed Sadique mengumumkan SOP sambutan Tahun Baharu Cina 2022 yang lebih longgar berbanding tahun lepas, termasuk kebenaran majlis makan malam perjumpaan keluarga dan lawatan dari rumah ke rumah.


Halimah berkata antara acara yang dibenarkan ialah makan malam perjumpaan keluarga pada 31 Jan, solat di kuil pada 1 dan 2 Feb, solat hajat khas untuk suku Hokkien pada 8 dan 9 Feb serta aktiviti keagamaan di premis masing-masing pada sebelah malam.


Turut dibenarkan ialah persembahan tarian singa dan naga tertakluk kepada SOP industri kreatif.



bottom of page