top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

PRN Johor: Gantikan Umno dengan parti yang lebih baik-Muhyiddin

8 Februari 2022

KUALA LUMPUR: Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa pengundi di Johor supaya menolak Umno pada pilihan raya negeri akan datang.


Ahli parlimen Pagoh itu berkata beliau percaya gabungan Perikatan Nasional (PN) boleh menerajui negeri ini dengan lebih baik kerana wakil rakyat mereka mempunyai integriti yang lebih baik.


"Tolak Umno. Gantikan dengan parti yang lebih baik. Saya percaya PN boleh beraksi lebih baik," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur Golf & Country Club (KLGCC) hari ini.


Bekas perdana menteri itu juga menyifatkan pilihan raya Johor sebagai "rahmat" bagi rakyat di sana untuk menolak sebarang bentuk persatuan dengan "kluster mahkamah".


"Datuk Seri Najib Razak telah didapati bersalah. Sudah tentu beliau boleh merayu, itu keputusan beliau. Tetapi beliau telah didapati bersalah.


"Datuk Seri Zahid Hamidi perlu menjawab kepada mahkamah memandangkan kes prima facie telah diwujudkan dalam kesnya. Ini adalah dua pemimpin yang mengetuai Barisan Nasional.


"Inilah masanya untuk rakyat Johor mempamerkan kebencian mereka kepada pemimpin rasuah. Saya tawarkan parti saya. Tiada kes rasuah. Parti saya bersih.


"Malah, kita akan minta semua calon kita mengangkat sumpah bahawa mereka tidak akan melakukan amalan rasuah, sama seperti yang kita lakukan di Melaka. Tiada parti lain yang melakukan perkara itu," katanya.


Muhyiddin juga menafikan bahawa beliau telah membayangkan kemungkinan menjalin kerjasama politik dengan Pakatan Harapan (PH), walaupun kedua-dua PN dan PH berkongsi matlamat yang sama untuk mengalahkan Umno dalam pilihan raya Johor.


Walaupun menentang Umno dalam pilihan raya negeri, Muhyiddin berkata PN menyokong kerajaan pusat yang diketuai oleh Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk menghalang pilihan raya mengejut dan memastikan kesejahteraan rakyat di tengah-tengah wabak itu.

bottom of page