top of page
Writer's pictureArissa Azman

Projek air bawah tanah yang besar boleh memberi kesan kepada alam sekitar

29 Mac 2022

KUALA LUMPUR: Projek air bawah tanah berskala besar boleh memberi kesan jangka panjang kepada alam sekitar, termasuk penenggelaman tanah dan pencerobohan air laut di zon air tawar, Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (Awer) memberi amaran.


Presiden Awer S. Piarapakaran berkata eksploitasi berlebihan boleh menjejaskan keupayaan air bawah tanah semula jadi untuk mengecas semula.


"Apabila air diambil dari tanah, ia mengambil masa untuk mengecas semula secara semula jadi. Namun, jika dilakukan secara besar-besaran, ia boleh menjejaskan paras air dan menyebabkan air cepat kering."


Beliau berkata lama kelamaan ini akan menyebabkan tanah menjadi surut dan mungkin menyebabkan air laut mengalir ke kawasan air tawar.


Di kawasan hutan gambut, katanya, ini boleh menyebabkan kebakaran hutan yang kerap disebabkan kelembapan berkurangan, menjadikannya sangat mudah terbakar.


Beliau berkata kesan buruk daripada eksploitasi berlebihan air bawah tanah boleh berkembang dalam jangka masa yang lama dan tidak akan dapat dilihat dengan segera.


“Telaga tiub misalnya, lebih biasa di kawasan luar bandar kerana kekurangan bekalan air terawat dan kebanyakannya adalah untuk kegunaan individu. Jadi ia dilakukan dalam skala yang lebih kecil dan menimbulkan risiko yang minimum.


"Namun, jika ia melibatkan jumlah air yang lebih besar, ini boleh membawa kepada masalah yang serius pada masa hadapan."


Cairan semula jadi berlaku apabila air meresap kembali ke dalam tanah untuk mengisi semula akuifer bawah tanah apabila air mengalir ke dalam tanah dari sungai atau pengairan berlebihan.


Daripada mencari sumber air alternatif, Piarapakaran mencadangkan kerajaan mengoptimumkan sumber air permukaan sedia ada dan menambah baik infrastruktur.


“Kerajaan tidak sepatutnya membuat dasar baharu tanpa menyelesaikan isu lama seperti air tidak terhasil (NRW) untuk meningkatkan bekalan air terawat.


“Malaysia mempunyai sistem air permukaan yang baik tetapi ia memerlukan penambahbaikan terutama dalam menangani kebocoran paip yang merupakan antara faktor penyumbang kepada NRW.


"Masalah ini lebih serius di beberapa negeri berbanding yang lain."


Beliau berkata projek air bawah tanah boleh menelan kos lebih tinggi daripada sistem rawatan air sedia ada dan mungkin menimbulkan risiko kesihatan kepada pengguna.


"Untuk sistem air permukaan, kami sudah mempunyai mekanisme yang baik untuk merawat pencemaran dalam loji rawatan air. Perkara yang sama tidak boleh dikatakan untuk pencemaran air bawah tanah."


Semasa sambutan Hari Air Sedunia pada hari Sabtu, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menekankan potensi air bawah tanah, berkata Kajian Sumber Air Negara bagi Semenanjung Malaysia (2000-2050) mencadangkan lebih banyak kawasan tadahan air atau takungan bagi memenuhi keperluan dan permintaan. untuk bekalan air domestik dan pengairan sehingga 2050.


Beliau dilaporkan berkata kajian itu mencadangkan air bawah tanah boleh digunakan sebagai sumber alternatif untuk kawasan luar bandar dan terpencil untuk kegunaan industri, pertanian atau domestik selepas melalui beberapa proses.

Comments


bottom of page