top of page
  • admin

PRU 15:Wan Saiful intai Parlimen Lembah Pantai atau Jerlun

4 OKT

KETUA Penerangan Bersatu, Datuk Wan Saiful Wan Jan dilapor bakal dicalonkan mewakili parti bertanding di Parlimen Lembah Pantai dan Jerlun pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) walaupun sebelum ini diperkatakan akan bertanding di Kubang Pasu.


Menurut sumber dalaman parti, pencalonan Wan Saiful dibuat ketua bahagian Bersatu kedua-dua kawasan berkenaan selepas dikatakan mempunyai peluang cerah untuk menang jika bertanding antara dua kerusi itu.


“Bila dekat pilihan raya umum (PRU)…pembahagian kerusi itu berlaku pantas dan tidak semestinya buat kempen dekat kawasan dia (Kubang Pasu), akan dapat kerusi itu…ada beberapa ketua bahagian (Bersatu) mencalonkan Wan Saiful untuk bertanding di Jerlun dan Lembah Pantai,” kata sumber itu kepada FMT.


PKR mengekalkan kerusi di Lembah Pantai yang dimenangi sejak 2008 menerusi calonnya, Fahmi Fadzil dengan majoriti 5,598 undi pada PRU14.


Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang mewakili Bersatu memenangi kerusi Parlimen Jerlun, menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Othman Aziz dan PAS, Abd Ghani Ahmad, dengan majoriti 5,866 pada PRU14. Namun kini, Mukhriz telah menyertai parti Pejuang dan berkemungkinan mahu mempertahankan kerusi Jerlun pada PRU15.


Dalam pada itu, sumber itu berkata, peluang Wan Saiful memenangi satu daripada dua kerusi berkenaan berdasarkan rekod pencapaian terbaik ketika menerajui PTPTN, di samping menyumbang idea dari segi tadbir urus baik ketika berada dalam IDEAS.


Selain itu katanya, tahap sokongan Pejuang di Jerlun dan Fahmi yang mewakili PKR merosot berdasarkan kajian dibuat.

“Mukhriz mungkin pertahan kerusi dia di Jerlun atau pindah ke Kubang Pasu. Berdasarkan kepada kajian dalaman Bersatu, sokongan terhadap Pejuang kurang dan aura anak kepada bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad sudah tidak lagi relevan,” katanya.


Tambahnya, pengundi di Jerlun lebih sukakan konsep penyatuan Ummah antara PAS dengan Bersatu di situ.


Sumber itu juga berkata di Lembah Pantai, kajian dibuat menunjukkan rata-rata pengundi mahu memberi peluang kepada parti lain selain PKR yang sudah tiga penggal menerajui di situ.


Menurutnya, ini ditambah lagi dengan penolakan sentimen ideologi kiri yang didakwa Wan Saiful sebelum ini diperjuangkan PKR dalam gabungan PH dipengaruhi ideologi DAP.


Katanya, imej PKR juga merosot sejak kekalahan di Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor.


“Sudah tiba masanya pengundi-pengundi di kawasan bandar beralih sokongan kepada perjuangan ‘right centre’, mewakili kuasa politik Melayu,” katanya.


Bagaimanapun, katanya, apa-apa keputusan untuk mencalonkan pemimpin tertakluk kepada keputusan tertinggi parti, dan Wan Saiful sedia bertanding di mana-mana kawasan termasuk dua kerusi itu.

bottom of page