top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Rosmah memutuskan untuk tidak panggil Najib sebagai saksi

10 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Kehadiran Datuk Seri Najib Razak yang dinanti-nantikan untuk memberi keterangan sebagai saksi pada perbicaraan kes rasuah isterinya hari ini ternyata melemahkan kerana beliau tidak hadir di kompleks Mahkamah Duta.


Ini kerana peguam Datin Seri Rosmah Mansor memutuskan pada jam kesebelas untuk tidak memanggil bekas perdana menteri itu sebagai saksi mereka.


Peguam Rosmah Datuk Jagjit Singh memaklumkan Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan pada permulaan perbicaraan hari ini bahawa pihak pembelaan telah memutuskan untuk menyusun semula strategi selepas membincangkan merit memanggil Najib.


"Kami mengadakan sesi percambahan fikiran pada hari Sabtu yang berlangsung sehingga lewat Ahad dan kami telah memilih untuk tidak memanggil Najib sebagai saksi kami.


"Kami memutuskan bahawa keterangannya hanyalah bersifat menyokong. Oleh itu kami telah memutuskan untuk menyusun semula strategi dan memilih untuk tidak memanggilnya," katanya sambil menambah pihak pembelaan hanya mencapai keputusan itu lewat petang semalam.


Dia kemudiannya memohon maaf kepada mahkamah atas keputusan saat akhir itu.


Ketua pendakwa raya Datuk Seri Gopal Sri Ram berkata pihak pendakwaan tidak mempunyai masalah dengan keputusan pihak pembelaan untuk tidak memanggil Najib kerana ia adalah prerogatif mereka untuk berbuat demikian.


Zaini kemudian mengosongkan tarikh perbicaraan yang telah ditetapkan minggu ini kerana saksi lain yang dijadual memberi keterangan membela Rosmah, Datuk Seri Azizah Sheikh Abod, 72, tiada untuk menunaikan umrah.


Dia dijadual mengambil pendirian semula pada 4 Feb.


Rosmah, 70, diperintahkan membela diri terhadap tiga pertuduhan rasuah pada 18 Feb tahun lepas.


Dia menghadapi pertuduhan meminta RM187.5 juta daripada Jepak Holdings Sdn Bhd untuk membantu syarikat itu memperoleh projek RM1.25 bilion untuk membekalkan tenaga hibrid solar kepada sekolah luar bandar di Sarawak.


Dia juga didakwa menerima sejumlah RM6.5 juta bagi memastikan syarikat itu mendapat projek itu.

bottom of page