top of page
  • newsatmy

Sabah nafi halang Saddil daripada pergi ke Eropah

19 Januari 2022

Jurulatih SABAH Ong Kim Swee menafikan dakwaan bahawa mereka menghalang Saddil Ramdani daripada melebarkan sayapnya ke luar Asia Tenggara.


Saddil yang bermain sebagai pemain sayap untuk pasukan kebangsaan Indonesia dikatakan menerima tawaran daripada FK Novi Pazar. Bagaimanapun, tiada sebarang bayaran perpindahan dari kelab Serbia itu disebut.


"Kami memang menerima tawaran rasmi daripada kelab tetapi tiada bayaran perpindahan. Ini tidak betul kerana secara profesional, apabila mendekati pemain dengan kontrak, bayaran perpindahan perlu dibayar," kata Kim Swee.


“Saya rasa ramai yang tidak faham bahawa pemain (Saddil) sendiri yang kata dia tidak mahu pergi.


"Jika ia demi kepentingan terbaik pemain, kami akan melaksanakannya dengan cara yang terbaik."


Kim Swee menambah bahawa dia cuba melindungi kepentingan Saddil kerana tawaran dari Eropah mungkin tidak seperti yang dilihat.


Kim Swee, yang pernah berurusan dengan perpindahan pemain ke Portugal dan Jepun pada masa lalu, berkata: "Saya tahu agenda mereka... jika kami (Sabah) melepaskan pemain itu hari ini, saya boleh menjamin 100 peratus bahawa dia pergi ke sana untuk bulan, kemudian kelab Indonesia lain akan membelinya dengan bayaran perpindahan,” kata Kim Swee.


“Ada perkara yang lebih besar dimainkan di sini, ada yang menyalahkan kami tetapi tidak mengetahui kisah sebenar.


"Mendapat tawaran antarabangsa adalah masalah besar, dan jika pemain itu mahu pergi, saya boleh mengaturkannya."


Kim Swee mahu peminat Indonesia memahami bahawa Saddil amat dihargai di Sabah, dan Rhinos telah menjaga pemain berusia 23 tahun itu sejak dia menyertai mereka musim lalu.


"Kami tidak membunuhnya di sini, kami sedang mencari dia.


“Apabila dia cedera pada penghujung musim lalu, kami menghantarnya ke Kuala Lumpur (untuk mendapatkan rawatan), kemudian susulannya, dan selepas dia pulang ke Indonesia... semua perbelanjaannya ditanggung oleh kelab,” katanya. Kim Swee.


Awal minggu ini, dilaporkan Sabah enggan membenarkan Saddil menyertai kelab lain di luar negara kerana ini boleh menjejaskan persiapan Liga Super mereka.

bottom of page