top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Saifuddin gesa menteri luar yakinkan Israel untuk hentikan pencerobohan terhadap rakyat Palestin

20 April 2022

KUALA LUMPUR: Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah secara peribadi akan memanggil beberapa menteri luar yang difikirkannya boleh memainkan peranan aktif dalam meyakinkan pihak berkuasa Israel untuk menghentikan pencerobohan mereka ke atas rakyat Palestin, seperti yang dilihat dalam serbuan dan pertempuran di masjid Al Aqsa Jumaat lepas .


Menteri itu berkata tiada siapa yang mahu keadaan ini meningkat, sambil menambah bahawa Malaysia percaya ada pihak lain dalam kedudukan yang lebih baik untuk menghentikan kekejaman Israel.


“Saya akan menulis secara rasmi kepada setiausaha agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan presiden Majlis Keselamatan PBB (UNSC) esok untuk membantu menghentikan pencerobohan Israel.


"Kami adalah sebuah negara kecil tetapi akan cuba bercakap dengan beberapa orang yang berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk menyelesaikan masalah ini," katanya pada sidang media selepas menganjurkan majlis berbuka puasa untuk ketua-ketua perwakilan diplomatik dan pertubuhan antarabangsa yang berpangkalan di Kuala Lumpur di sini malam ini.


Jumaat lalu, sekurang-kurangnya 153 rakyat Palestin cedera dalam pertempuran dengan tentera Israel yang menyerbu perkarangan masjid Al-Aqsa selepas solat subuh.


Insiden itu mendapat reaksi keras daripada rakyat Palestin yang bertempur dengan tentera dan menyeru negara-negara Islam untuk menjaga Al-Aqsa.


Terdapat juga kebimbangan situasi itu boleh meningkat dengan Israel meningkatkan pencerobohan seperti yang dilihat dalam pengeboman udara ke atas Gaza dari 10-21 Mei 2021, sekurang-kurangnya 250 rakyat Palestin terbunuh dan 1,900 cedera.


Mengenai perkara lain, Saifuddin berkata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan menghadiri sidang kemuncak khas Asean-AS yang akan dihoskan oleh Presiden Joe Biden yang dijadual diadakan di Washington DC dari 12-13 Mei.


Ditanya sama ada Myanmar perlu diwakili pada sidang kemuncak itu, Saifuddin menjawab: "Saya tidak fikir Myanmar harus diwakili dan saya tidak begitu pasti jika Washington menjemput negara itu".

bottom of page