top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

"Saya ada prinsip saya sendiri" - Shahrir Samad

17 Mac 2022

JOHOR BARU: Veteran Umno, Tan Sri Shahrir Samad berkata beliau mempunyai prinsip tersendiri apabila menyuarakan kekecewaan berhubung kegagalan pelantikan menteri besar Johor baru-baru ini.


Beliau berkata, banyak pihak mempersoalkan tindakannya itu, malah ada yang menyamakan ia sebagai mempertikaikan kuasa sultan Johor untuk menentukan orang yang berhak memegang jawatan itu.


“Apabila saya katakan saya malu untuk menghadiri Perhimpunan Agung Umno selepas Datuk Seri Hasni Mohammad diketepikan daripada dilantik sebagai MB Johor, orang ramai bertanya mengapa saya mempersoalkan hak raja untuk memilih sesiapa yang beliau rasa layak untuk jawatan itu.


"Mereka bertanya sama ada saya tidak menyokong kuasa monarki. Mengenai itu, saya katakan kepada mereka, mengenai hubungan antara parti (politik) dan monarki... saya mempunyai pendirian sendiri mengenai perkara itu.


“Sebagai contoh, semasa krisis Perlembagaan baru-baru ini di mana Yang di-Pertuan Agong tidak memperkenankan undang-undang yang diluluskan di Parlimen, saya menyokong parti itu, tetapi apabila parti itu mahu membatalkan Angkatan Tentera Diraja Johor (JMF), saya melobi Menteri Besar ketika itu Datuk Ghani Othman untuk menarik balik rang undang-undang itu. Justeru, warisan Johor telah dipelihara," katanya dalam laman Facebooknya hari ini.


Semalam, Shahrir dilaporkan melahirkan kekecewaan dan mengaku malu dengan kegagalan yang dihadapi Umno dalam melantik MB Johor.


Beliau juga berkata beliau malu untuk menghadiri perhimpunan parti yang bermula hari ini walaupun menjadi jurucakap Umno Johor.


"Saya berasa malu dengan apa yang berlaku selepas kemenangan di Johor, yang diketuai oleh Datuk Seri Hasni Mohammad," tambahnya.


Shahrir, yang juga Ketua Umno Bahagian Johor Baru, berkata beliau membantu mengeratkan hubungan antara parti dan istana semasa krisis Perlembagaan.


“Saya membawa jawatankuasa parti menyambut Hari Raya bersama Sultan di Istana Bukit Serene.


"Saya bukan orang diraja atau orang Umno tegar. Saya ada prinsip sendiri sebagai seorang demokrat. Kuasa pada saya, perlu disertakan dengan kebijaksanaan." dia menambah.

bottom of page