top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Saya tetap dengan dakwaan saya terhadap Zahid - Muhyiddin Yassin

23 Februari 2022

PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berpegang kepada dakwaannya bahawa presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah merayu bantuannya bagi menjatuhkan pertuduhan rasuah ketika bekas perdana menteri itu.


Muhyiddin, yang juga pengerusi Perikatan Nasional (PN) dan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), menyifatkan dakwaan yang dibuat terhadap Zahid sebagai "Haqq" (perkataan bahasa Arab untuk kebenaran) dan ia tidak direka-reka untuk berpolitik menjelang hari raya. 12 Mac pilihanraya negeri Johor.


Beliau juga berkata Zahid bebas mengambil "sumpah laknat" untuk menyangkal dakwaan yang dibuat terhadapnya.


"Itu hak dia. Kalau dia nak 'sumpah' (bersumpah) atau tidak. Kalau dia nak 'sumpah' beberapa kali, buatlah. Saya serahkan pada dia.


"Saya bercakap tentang kebenaran. Apa yang saya katakan... ia adalah haqq (kebenaran) walaupun mungkin menyakitkan bagi sesetengah orang untuk dihadam.


"Apabila kita bercakap dengan rakyat, kita tidak sepatutnya 'bohong' (menipu). Apa yang saya katakan pada malam itu terbukti dan saya telah menunjukkan kepada saksi," kata Muhyiddin, yang merupakan ahli Parlimen Pagoh.


Beliau diminta mengulas kenyataan Zahid yang menyatakan kesediaannya mengambil ‘sumpah laknat’ bagi menafikan dakwaan Muhyiddin.


Bekas Timbalan Perdana Menteri itu turut mempersoalkan dakwaan itu yang pada pandangannya hanya timbul sebelum pilihan raya negeri di Johor akan datang bulan depan.


Semasa satu majlis di Tangkak, Johor, pada 16 Feb, Muhyiddin mendakwa Zahid beberapa kali berkunjung ke rumahnya dengan timbunan fail beberapa hari selepas beliau mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pada 2020.


Muhyiddin mendakwa Zahid meminta bantuan kerana dia tidak melakukan perkara yang dituduh kepadanya. Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berada di rumahnya ketika Zahid muncul.


Mengenai pilihan raya Johor, Muhyiddin berkata PN dijangka mendedahkan senarai calon mereka yang bertanding pada pilihan raya negeri pada Khamis (24 Feb), dua hari sebelum hari penamaan calon pada Sabtu.


"Senarai calon telah dimuktamadkan, dibentangkan dan ia kini dalam peringkat akhir tapisan. Kami akan mengumumkan secara rasmi senarai calon kami pada 24 Feb ini di Johor," katanya.

bottom of page