top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Sebab mengapa Mahathir tolak Zahid


Pada tahun 1981, Anwar Ibrahim memberitahu penyokongnya bahawa satu-satunya cara untuk menukar UMNO adalah dari dalam. Oleh kerana itu, dia perlu bergabung dengan UMNO, jelas Anwar, yang dilakukannya pada tahun 1982.


Tetapi dia tidak mahu semua orang pentingnya mengikutnya bersama UMNO. Dia hanya membawa sebahagian dari mereka ke dalam UMNO sementara yang lain diminta untuk bergabung dengan PAS.


Pada bulan September 1998, ketika Anwar dipecat dari UMNO, dia meminta beberapa orang pentingnya untuk tetap berada dalam UMNO dan tidak bergabung dengannya dalam gerakan Reformasi. Semasa Parti Keadilan Nasional (sekarang disebut PKR) dilancarkan pada 4 April 1999, dia tidak akan membiarkan semua orang pentingnya menyertai parti itu. Mereka yang berada di dalam UMNO diminta untuk kekal dalam UMNO dan mereka yang berada di dalam PAS untuk kekal dalam PAS.


Dan ini sangat membingungkan bagi kebanyakan kita. Mengapa tidak membiarkan semua orang pentingnya dalam UMNO dan PAS bergabung dengan PKR? Baru kemudian kami mendapat tahu bahawa Anwar ingin mengawal semua parti politik utama dan dia akan melakukan ini dengan mempunyai orang-orang utamanya dalam semua parti ini.


Pendek kata, Anwar tidak mahu semua telurnya ada dalam satu bakul.


Inilah sebabnya mengapa Mahathir menolak Zahid.


Pada bulan Februari 2015, Mahathir memberitahu bahawa dia tidak pernah boleh menerima Zahid kerana dia melayani Anwar dan bukan UMNO.


Hari ini, kita mula memahami apa yang dikatakan oleh Mahathir. Dan kita juga mula memahami mengapa Anwar mahu orang-orang utamanya tersebar ke dalam banyak parti dan tidak semua dalam satu parti.


Penguasaan Anwar terhadap PAS terbukti pada tahun 2015 ketika mereka berusaha menggulingkan presiden parti, Abdul Hadi Awang. Pada dasarnya, ini adalah cubaan rampasan kuasa oleh orang-orang Anwar. Ketika rampasan kuasa gagal, mereka semua meninggalkan parti dan membentuk Parti Amanah Negara (PAN). Tidak ada keraguan dalam fikiran siapa pun bahawa PAN adalah milik Anwar, dan juga dengan DAP.


UMNO juga mengalami perkara yang sama. Anwar mahukan penguasaan UMNO. Jadi apa yang kita lihat hari ini adalah rampasan kuasa oleh orang-orang penting Anwar dalam UMNO untuk menguasai parti itu. Dan orang penting Anwar dalam DAP bersedia untuk bekerjasama dengan UMNO jika itu bermakna Anwar boleh menguasai parti itu.


Rancangan permainan Anwar adalah untuk mengawal PKR, DAP, Umno, dan PAS 2.0 secara rasmi sebagai proksi. Dan itulah jalan Anwar menjadi perdana menteri atau PM9.


Satu-satunya parti yang belum dapat dikendalikan oleh Anwar ialah Parti Pribumi Bersatu (PPBM). Jadi, jika dia tidak dapat mengawal PPBM, dia mesti menghancurkannya. Dan dia menggunakan UMNO, atau lebih tepatnya orang-orang utamanya dalam UMNO, untuk cuba menghancurkan PPBM.


Sekarang anda faham apa yang telah berlaku sejak tahun 1981 dan apa yang berlaku hari ini?


Apa yang kita lihat ialah usaha Anwar untuk menguasai dan menguasai politik yang bermula 40 tahun yang lalu pada tahun 1981. Pengambilalihan PAS yang gagal pada tahun 2015 mengecewakan rancangan itu dan PAN tidak benar-benar berubah menjadi PAS 2.0 seperti yang diharapkan oleh Anwar. Dan sekarang nampaknya kekecewaan dan kemarahan kedua berlaku apabila orang-orang utamanya dalam UMNO nampaknya tidak dapat memusnahkan PPBM.



--PN Online

bottom of page