top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Semakan housemanship diperlukan

9 Mei 2022

Presiden Pertubuhan Doktor Islam Malaysia (Perdim) Dr Boi Saidi Abd Razak berkata proses pendidikan dan pengajaran adalah untuk membina sahsiah yang kukuh, tetapi ia tidak mempunyai had yang pasti dan terbuka kepada penderaan.


"Latihan askar berbeza dengan guru. Pengajaran doktor berbeza dengan akauntan.


“Apa yang penting ialah doktor pelatih harus dilatih untuk memanfaatkan kemahiran mereka untuk menyelamatkan nyawa dan memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat,” katanya.


Dr Boi Saidi berkata Perdim bimbang dengan dakwaan membuli profesional kesihatan remaja yang terbongkar berikutan kematian seorang pembantu rumah bulan lepas. Kes itu, katanya, mesti ditangani segera.


"Doktor junior perlu menjalani enam jawatan. Mereka perlu bekerja lebih daripada 16 jam untuk tempoh antara satu hingga dua minggu dalam setiap jawatan baharu.


"Doktor-doktor ini tidak mempunyai masa untuk berehat atau makan sambil melengkapkan jawatan mereka."


Di Malaysia, doktor pelatih perlu menjalani housemanship sebelum mendapat lesen sepenuhnya dan disahkan sebagai pengamal perubatan.


Setiap houseman akan melalui enam posting setiap empat bulan. Jawatan adalah dengan Jabatan Perubatan Am, Jabatan Pembedahan Am, Jabatan Ortopedik, Jabatan Pediatrik, Jabatan Obstetrik dan Ginekologi dan Jabatan Kecemasan atau Anestesiologi atau Psikiatri atau Perubatan Keluarga (Klinik Kesihatan).


Perdim mencadangkan kajian semula latihan doktor pelatih.


“Satu suruhanjaya juga perlu ditubuhkan dan mungkin diletakkan di bawah Majlis Buruh Kebangsaan untuk menyemak sama ada sistem perjawatan yang melibatkan doktor pelatih adalah selaras dengan Akta Buruh.


“Kami juga ingin mencadangkan suruhanjaya diraja yang terdiri daripada wakil daripada agensi di luar Kementerian Kesihatan untuk menyiasat kes buli doktor muda.


"Perdim juga ingin mencadangkan talian hotline 24 jam untuk doktor pelatih melaporkan kejadian buli."


Dr Boi Saidi berkata mereka yang bertanggungjawab atas kematian pembantu rumah itu harus berdepan tindakan undang-undang.


Sementara itu, Gabungan Kesihatan Malaysia (MHC) menggesa Kementerian Kesihatan melaksanakan langkah tegas bagi mewujudkan persekitaran kerja yang sihat di hospital dan klinik awam.


MHC berkata persekitaran sedemikian memerlukan budaya kerja yang menggalakkan kualiti, pembelajaran dan pertumbuhan, serta anti-buli dan anti diskriminasi.


Tempat kerja yang sihat adalah tempat komunikasi berjalan dua arah, dan kebajikan setiap ahli diberi keutamaan, katanya.


"Walaupun kami memahami bahawa profesional kesihatan junior mesti bekerja lebih lama daripada jam purata untuk mempelajari kemahiran dan meningkatkan kecekapan, kami menggesa keseimbangan yang melindungi kesejahteraan dan kesihatan mental mereka," katanya.


“Terdapat cara untuk mengajar, memberi inspirasi dan memotivasikan junior tanpa menghina.


"Pemimpin kanan (kesihatan) mesti mengambil tanggungjawab untuk membina ruang kerja yang selamat dan secara aktif menangani tingkah laku tempat kerja toksik.


"Para profesional kesihatan mesti dimaklumkan tentang sumber yang tersedia untuk sokongan, dan semua maklum balas mesti diterima dan disiasat tanpa rasa takut akan kesannya."


MHC berkata ia mengalu-alukan keputusan kementerian untuk membentuk pasukan petugas untuk menyiasat kematian pembantu rumah itu.


"Kami menggesa langkah segera dan kukuh ke arah budaya kerja yang positif di semua institusi penjagaan kesihatan. Kami mesti melindungi profesional kesihatan yang melindungi kesihatan rakyat."


Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, pada hari Jumaat, mengumumkan bahawa pasukan petugas bebas akan ditubuhkan untuk menyiasat kematian pembantu rumah itu dan dakwaan berleluasanya budaya buli di jabatan.


Khairy berkata beliau telah menerima laporan awal mengenai kematian itu daripada ketua jabatan doktor pelatih.


Pengarah Kesihatan Pulau Pinang Dr Ma'arof Sudin dipetik sebagai berkata bahawa doktor pelatih itu ditempatkan di Hospital Pulau Pinang pada 4 April dan meninggal dunia pada 17 April dari sebuah bangunan kediaman.


MHC berkata profesional kesihatan masih mengalami "tekanan yang luar biasa" akibat pandemik Covid-19.


"Tekanan ini menambah tekanan sedia ada sistem penjagaan kesihatan awam yang berlebihan, kekurangan kakitangan dan kekurangan dana, walaupun sebelum Covid.


"Jika tekanan ini tidak diurus dengan baik, kesejahteraan dan kualiti kerja kakitangan penjagaan kesihatan akan terjejas. Itu akan menjejaskan penjagaan pesakit."

bottom of page