top of page
Writer's pictureArissa Azman

Sempadan dibuka semula berkemungkinan besar pada suku kedua tahun ini - Khairy

20 Februari 2022

BATU PAHAT: Awal suku kedua tahun ini akan menjadi sasaran yang lebih realistik untuk pembukaan semula sempadan Malaysia, kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.


Beliau berkata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah memberi tempoh dua minggu untuk Kementerian Kesihatan menyediakan garis panduan bagi pembukaan semula sempadan.


Bagaimanapun, ini tidak bermakna sempadan akan dibuka semula dalam masa dua minggu, katanya sambil menambah perkara itu memerlukan perbincangan awal di beberapa peringkat.


Khairy berkata garis panduan itu perlu dibentangkan terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Pengurusan Pandemik Covid-19, yang dipengerusikan perdana menteri, serta Kuartet Menteri Covid-19 sebelum dibawa ke Kabinet.


"Dan itulah sebabnya keputusan besar kerana ini tidak boleh dibuat di peringkat KKM kerana ini adalah dasar utama. Saya menjangkakan pada awal suku kedua tahun ini sebagai sasaran yang realistik, tetapi biarlah Perdana Menteri memutuskan perkara ini," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Klinik Kurnia, yang menawarkan Skim Penjagaan Kesihatan B40 (PeKa B40), di sini, hari ini.


Mengenai pengawal selia kesihatan Amerika Syarikat yang menangguhkan semakan semula vaksin Covid-19 Pfizer untuk kanak-kanak berumur bawah lima tahun selepas rejimen dua dos didapati tidak berkesan terhadap varian Omicron, Khairy berkata kumpulan kerja teknikal sentiasa menasihati KKM mengenai vaksin. kesesuaian.


“Kita ada dua proses, satu kelulusan badan kawal selia iaitu National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA), satu lagi pandangan daripada kumpulan pakar.


“Kumpulan pakar kini sedang meneliti data vaksin untuk kanak-kanak berumur bawah lima tahun, dan tiada cadangan kepada KKM setakat ini,” katanya.


Dilaporkan bahawa Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS (FDA) memerlukan lebih banyak data mengenai vaksin itu, menangguhkan keputusannya untuk menggunakan vaksin pada kanak-kanak berumur enam bulan hingga empat tahun selama sekurang-kurangnya dua bulan.


Mengenai PeKa B40, bertujuan pengesanan awal dan pencegahan penyakit tidak berjangkit (NCD), Khairy berkata sehingga kini, inisiatif ini berjaya menyaring 561,990 individu daripada kumpulan B40.


“Bagaimanapun, ini masih rendah berbanding 4.9 juta orang yang layak (untuk perkhidmatan) di seluruh negara. Di Johor, kira-kira 47,448 penerima telah disaring di bawah skim ini, 12,950 daripadanya disahkan menghidap NCD.


“Saya ingin menyeru kepada semua yang layak menjalani pemeriksaan kesihatan percuma di mana-mana klinik kesihatan kerajaan dan klinik swasta yang berdaftar di bawah PeKa B40 seluruh negara,” katanya.


Khairy berkata fokus utama inisiatif itu ialah pencegahan peringkat awal melalui empat faedah kesihatan yang ditawarkan iaitu pemeriksaan kesihatan percuma, bantuan peralatan perubatan, insentif untuk melengkapkan rawatan kanser dan insentif pengangkutan.


Beliau berkata menurut Persekutuan Jantung Sedunia, NCD, khususnya penyakit pulmonari obstruktif kronik, penyakit jantung, hipertensi dan diabetes, merupakan faktor risiko utama yang menyebabkan pesakit Covid-19 mengalami gejala teruk.

Comments


bottom of page