top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Semua mata tertumpu kepada Mahkamah Rayuan untuk keputusan kes SRC Najib

8 Disember 2021

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak akan tahu hari ini jika sabitan dan hukumannya berhubung dana RM42 juta SRC International Sdn Bhd dikekalkan.


Sebuah panel tiga hakim terdiri daripada hakim Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera ditetapkan untuk mengumumkan keputusan itu tidak lama lagi.


Keputusan itu akan disampaikan melalui prosiding Zoom hibrid, di mana hakim dan anggota pasukan pendakwaan akan hadir secara fizikal di mahkamah manakala Najib dan pasukan peguamnya akan menghadiri prosiding melalui Zoom dari lokasi masing-masing.


Mahkamah memutuskan prosiding Zoom hibrid kerana Najib dan peguamnya mempunyai hubungan rapat dengan orang yang positif Covid-19.


Suasana di Istana Kehakiman di mana Mahkamah Rayuan terletak tenang kerana tiada kehadiran penyokong Najib berlegar-legar di kawasan mahkamah.


Walaupun ketiadaan penyokong, terdapat kawalan keselamatan yang ketat di semua pintu masuk mahkamah.


Difahamkan, kira-kira 100 petugas media dari agensi berita tempatan dan antarabangsa hadir membuat liputan.


Bekas perdana menteri itu merayu untuk membatalkan sabitan terhadap tiga pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT), satu pertuduhan salah guna kuasa dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana RM42 juta daripada SRC International.


Pada 28 Julai tahun lepas, hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta selepas mendapati dia bersalah atas kesemua tujuh pertuduhan.


Najib kemudiannya memfailkan rayuan berhubung keputusan itu dengan memetik 307 alasan.


Semalam, mahkamah menolak tawaran saat akhir Najib untuk memperkenalkan bukti baharu dalam kes itu.


Dalam keputusan sebulat suara itu, Abdul Karim berkata Najib gagal memenuhi keperluan undang-undang secara kumulatif selain gagal menunjukkan sebarang keadaan luar biasa mengapa permohonannya dibenarkan.


Abdul Karim menyatakan bahawa sebarang bukti baharu yang ingin diperkenalkan Najib mestilah bukti yang tidak tersedia semasa perbicaraan, relevan, dan boleh dipercayai serta menimbulkan keraguan munasabah dalam kes pendakwaan.


Pada 23 Nov, apabila Mahkamah Rayuan mengumumkan bahawa ia akan menyampaikan keputusannya mengenai rayuan pada 8 Dis (hari ini), peguam utama Najib Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memfailkan bidaan pada hari berikutnya untuk menangguhkan keputusan itu atas alasan Najib masih di Singapura dan terpaksa menjalani kuarantin apabila dia kembali.


Mahkamah pada hari yang sama telah menolak permohonan itu.

bottom of page