top of page
Writer's pictureArissa Azman

Semua pihak harus terima keputusan Suruhanjaya Sekuriti mengenai Azam Baki - PM

20 Januari 2022

PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata keputusan Suruhanjaya Sekuriti (SC) mengenai akaun dagangan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Azam Baki (gambar) harus diterima oleh semua pihak.


“SC telah membuat keputusan... (perkara ini) diserahkan kepada SC kerana ia melibatkan pembelian saham. Jadi SC telah membuat keputusan dan ia mengatakan tiada kes terhadap beliau (Azam), jadi kami terima keputusan SC,” katanya.


Perdana Menteri ketika ditanya sama ada Azam akan diminta bercuti sementara siasatan terhadapnya selesai sepenuhnya.


SC hari ini berkata bahawa tiada pelanggaran seksyen 25(4) Akta Industri Sekuriti (Depositori Pusat) 1991 (SICDA) berhubung akaun dagangan Azam.


Dalam satu kenyataan, SC menjelaskan bahawa bukti bebas yang dikumpul pada siasatan ke dalam akaun dagangan Azam menunjukkan bahawa yang terakhir adalah pemegang akaun dan mempunyai kawalan ke atas akaun dagangan tersebut.


Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata setiap orang mesti menerima hasil siasatan oleh entiti profesional, seperti SC.


“Jangan minta dia (Azam) disiasat dan, selepas disiasat, keputusan telah dibuat dan kami masih tidak berpuas hati.


“Janganlah kita terfikir untuk mengikut kehendak kita sendiri. Jika mereka pembangkang, sudah pasti mereka mahu mengikut kehendak mereka sendiri... itu tidak boleh. Mereka mesti menerima keputusan badan profesional, seperti SC. Jadi, jika ada sebarang pertanyaan mengenai keputusan SC, pergi dan tanya SC,” katanya.


Mengenai khabar angin mengenai kemungkinan pilihan raya negeri Johor, Ismail Sabri, yang juga naib presiden Umno, berkata keputusan itu akan diserahkan kepada kerajaan Johor dan Majlis Tertinggi Umno juga tidak menyentuh atau membincangkan perkara itu.


“Jika Menteri Besar (Johor) merasakan perlunya pilihan raya, maka baginda akan menghadap Sultan (Johor). Jadi, keputusan adalah di bawah bidang kuasa Johor sepenuhnya. Umno serahkan kepada Menteri Besar untuk membuat keputusan,” katanya.


Sebelum ini, Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad tidak menolak keperluan untuk mengadakan pilihan raya tetapi, pada masa sama, mengakui tidak boleh sewenang-wenangnya membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Comments


bottom of page