top of page
  • zaman

Setelah berkuasa menjadi ganas?


IGAUAN ngeri. Sebab apa dia jadi macam ganas sangat bila tiba giliran dia perintah?


Dia macam ni, kena faham maksud trauma atau igauan ngeri.


Dulu dia dibesarkan dalam keadaan ganas, bertumbuk sampai lebam mata. Kena kejar dengan polis, FRU sembur air kencing dengan air kimia katanya. Kena angkat tilam.


Masuk keluar penjara dia dah lali, bukan sekali, bukan sebulan. Dah banyak kali bertahun-tahun dah.


Sejak kena tangkap di Baling masa belajar dulu, lepas itu kena buang pula dari jawatan, polis cari dia sampai rumah, tengah bagi ucapan, kena tangkap.


Jadi hidup dia dapat kita gambarkan, sentiasa dalam keadaan berperang, ganas, menipu sana, menipu sini, berjoget dengan perempuan itu, perempuan ini, kadang-kadang dikelilingi Yahudi.


Itu belum lagi cerita pasal kena racun arsenik. Kena karate kat tengkuk, sampai kena pakai kolar tengkuk. Pernah sampai tulang pinggang sakit. Anak bini dia selalu menangis depan orang. Sedih. Macam-macam lagilah.


Jarang-jarang sekali adalah juga dia duduk dengan ulamak dunia, selawat ke apa atau pergi solat Jumaat. Tapi nampak dalam gambar, yang lebih banyak aktivitinya, menari dengan hero Tamil. Sesekali dia dijemput tengok tarian separuh bogel.


Jadi maafkanlah dia, jika dia masih terbawa-bawa kisah silam dia yang ganas itu. Macam budak-budak yang datang dari jalanan, gelandangan, keluarga yang bermasalah, biasanya begitulah juga bila mereka membesar, ada perasaan memberontak dalam diri.


Membawa kisah lama bersama hidup masa depan. Payah dia nak lepas bebas zaman muda dia dulu. Banyak sangat kekejaman.


Dia jadi ganas itu sebab atuk dia dululah yang selalu mendera fizikal dan mentalnya. Silap atuk juga. Jadi sekarang, dia mahu membalas dendam kepada sesiapa sahaja yang dia suka.


Kena lagi, tengah ada kuasa, lagilah dia nak menunjuk kat orang.


Maafkanlah dia, sejarah hitam dia terlalu kuat menghantui hidupnya, tiada jalan untuk dihapuskan kenangan itu.


Jadi ingat semua, jangan kita besarkan anak-anak kita dalam persekitaran yang ganas. Nanti bila dia besar, pengaruh ganas tu akan mempengaruhi pemikiran dia, walaupun dia berjanji sampai terkeluar lidah nak jadi orang baik, susah kita nak percaya.


MOHD NASIR ABDULLAH

13 Mac 2023

Comentarios


bottom of page