top of page
  • newsatmy

Simpati, empati terhadap Cheng Hoe

4 Januari 2022

Kedua-dua bekas jurulatih kebangsaan B. Satiananthan dan Ong Kim Swee mengakui terkejut dengan peletakan jawatan Tan Cheng Hoe tetapi mereka faham mengapa dia melakukannya.


Satiananthan, yang pernah melatih pasukan senior kebangsaan pada 2007-2008, memuji Cheng Hoe atas keputusannya berundur sebagai jurulatih kebangsaan.


"Ia adalah keputusan yang tepat untuk dirinya kerana terdapat tekanan yang amat besar. Jadi, saya rasa dia berani untuk meletakkan jawatan," kata Satiananthan semalam.


“Ia adalah satu kerugian (kepada pasukan kebangsaan), dan sedih melihat dia pergi sebelum kontraknya tamat.


"Cheng Hoe membantu Malaysia selepas Nelo Vingada (jurulatih kebangsaan sebelum ini) gagal dengan hebat... Cheng Hoe mengembalikan kepercayaan kepada pasukan kebangsaan."


Satiananthan, yang juga presiden Persatuan Jurulatih Bola Sepak Malaysia, menegaskan bahawa pasukan kebangsaan bukanlah "pertunjukan satu orang", dan netizen harus lebih memahami kedudukan Malaysia sebelum menawarkan pandangan mereka yang tidak bertimbang rasa.


Beliau juga menggesa Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) supaya memikirkan dengan teliti mengenai pelantikan seterusnya bagi jawatan negara, dengan mengambil kira kelayakan pusingan akhir Piala Asia 2023 pada Jun.


"Garis masa mungkin setahun perlu diberikan kepada jurulatih di mana dikatakan kami harus menjadi juara Asia atau sebagainya.


"Tetapi netizen bercakap seolah-olah kami pernah ke Piala Dunia lima hingga enam kali. Malah Thailand tidak bercakap seperti itu memandangkan prestasi semasa mereka," kata Satiananthan.


"Keluar dengan idea, bukan idea bodoh, tetapi saya rasa FAM harus mengambil kira banyak perkara apabila mencari jurulatih baharu. Buat keputusan, berpegang padanya dan bertanggungjawab ke atasnya.


“(Bagi kelayakan Piala Asia), saya pasti kita memerlukan ahli sihir untuk mengubah keadaan kerana ia hanya tinggal enam bulan lagi.


"Orang yang mengambil tugas itu mesti berani, atau manusia yang luar biasa. Saya tidak sabar untuk melihat siapa yang akan mengambil tugas itu kerana ia sukar dan bukan mudah untuk mencari jurulatih, tetapi persembahan mesti diteruskan pada."


Sementara itu, Kim Swee boleh membayangkan apa yang dialami Cheng Hoe ketika dia mengalami nasib yang sama, jika tidak lebih teruk, dipecat pada 2019 berikutan keputusan mengecewakan di Sukan Sea dan Kejohanan AFC Bawah 23 Tahun.


“Ia adalah situasi yang sukar, keputusan oleh Cheng Hoe tetapi saya percaya dia telah memikirkannya.


“Dan dalam bola sepak saya selalu berkata untuk jurulatih, keputusan penting kerana orang boleh mengkritik dan berkata apa sahaja apabila anda berhenti menang,” kata Kim Swee.


“Jangan lupa apa yang telah Cheng Hoe lakukan untuk FAM, walaupun keputusan terkini di Piala AFF tidak memberi keadilan kepadanya.


“Dia antara jurulatih tempatan terbaik yang kami ada. Jadi saya harap sesiapa yang menggantikannya, akan mengekalkan sasaran utama untuk layak ke Piala Asia 2023.


"Tiada guna menukar jurulatih. Apabila bercakap mengenai kelayakan, alasan seperti mendedahkan pemain dan semua sampah ini keluar.


"Ambil beberapa pemain yang berkaliber untuk menjadikan pasukan lebih kuat, jika tidak ia akan menjadi bencana."


Kim Swee berkata sama ada jurulatih tempatan atau asing dilantik sebagai pengganti Cheng Hoe, beliau berharap individu itu akan diukur secara adil dan tidak mahu melihat sebarang "double standard" digunakan.


"Jun hanya tinggal enam bulan lagi, dalam bola sepak yang sangat singkat, jadi nasihat saya adalah untuk mencari seseorang yang boleh membawa pasukan ke Piala Asia tetapi 'pot nasib' juga adalah sesuatu yang perlu kita lihat terlebih dahulu," kata Kim Swee.


“Ia bergantung kepada cabutan pada Februari kerana jika kita mempunyai dua negara Asia Tenggara dan satu Timur Tengah dalam kumpulan, kita masih mempunyai peluang, jika tuah cabutan menyebelahi kita.


“Ia bukan mudah tetapi peluang sentiasa ada.


"Semua orang perlu bekerjasama dengan jurulatih baharu dan kelab perlu menyokong pemilihan kerana ia penting untuk Malaysia layak ke Piala Asia."


Kelayakan ke Piala Asia adalah sebahagian daripada struktur penting rancangan F:30 FAM untuk Malaysia menjadi gergasi dalam bola sepak Asia.

bottom of page