top of page
  • zaman

SMS propaganda: Apakah kerajaan ‘luar tabie’ takut, tidak yakin dengan rakyat?


KUALA LUMPUR, 4Jan – Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU, Dr Muhammad Faiz Na’aman mengecam perkongsian SMS Kementerian Komunikasi dan Digital yang didakwa sebagai “propaganda”.


Merujuk SMS yang menjustifikasi kewujudan pembentukan “kerajaan” sebagai langkah penyelesaian kerana ketidaktentuan pasca PRU15 berikutan tiada satu parti pun memenangi kerusi yang mencukupi untuk membentuk majoriti mudah, katanya, ia adalah contoh salah guna kemudahan telekomunikasi kerajaan untuk berpolitik secara halus.

“Propaganda begini bagaikan mekanisme kerajaan komunis atau diktator yang mahu cuci otak rakyat supaya paksa terima naratif pemerintah,” kata Faiz.


Beliau juga mempersoalkan sama ada kerajaan hari ini takut dan tidak yakin dengan penerimaan orang awam serta rakyat terhadap mereka hingga terpaksa menghantar SMS sedemikian.

“Apakah kerajaan ‘luar tabie’ hari ini takut dan tidak yakin dengan penerimaan orang awam serta rakyat Malaysia terhadap mereka hingga perlu hantar SMS sebegini?

“Sepatutnya SMS rasmi daripada kerajaan digunakan untuk menyampaikan perkara-perkara yang penting untuk orang awam atau hal kecemasan atau sebarang perkhidmatan untuk rakyat,” katanya.


Dalam SMS yang dihantar itu, ia menyebut “kerajaan perpaduan adalah langkah penyelesaian berlandaskan perlembagaan persekutuan dan undang-undang.”

bottom of page