top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

SPRM perlu dirombak

9 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memerlukan baik pulih sepenuhnya bagi membebaskan diri daripada isu dan skandal yang berpunca daripada kakitangan tercemar.


Bekas menteri luar, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata ini penting untuk memulihkan kepercayaan dan kepercayaan rakyat terhadap agensi awam berprofil tinggi itu.


Sebagai langkah pertama ke arah ini, beliau menggesa Ketua Pesuruhjayanya, Tan Sri Azam Baki bertanggungjawab sepenuhnya dan meletakkan jawatan sementara menunggu siasatan terhadap dakwaan yang dilemparkan terhadapnya baru-baru ini.


“Masalah Malaysia ialah kita tidak faham keperluan meletak jawatan untuk menyelamatkan parti atau kerajaan atau organisasi. Kita nampaknya belum ada budaya ini.


“Di Barat, walaupun mereka mempunyai pelbagai masalah mengenai moral dan etika, mereka mempunyai standard yang tinggi dan nilai yang jelas bahawa jika seseorang itu tercemar dengan apa cara sekalipun, mereka pergi.


“Jika mereka bercakap benar dan tidak terlibat (dalam sebarang dakwaan), maka mereka perlu membuktikan diri mereka (bersih) dan membuat kemunculan semula dengan cara yang terhormat.


“Di sini, kami membenarkan isu berlarutan tanpa ditanggani atau dengan hanya menafikan perkara yang jelas, yang hanya memburukkan keadaan.


“Dalam kes ini, adalah tepat bagi beliau (Azam), nama, imej dan reputasi serta organisasi dan negara, berundur bagi membuktikan beliau bersih.


"Dalam berbuat demikian, dia (Azam) tidak mengatakan dia bersalah, tetapi dia perlu membuktikan dia tidak bersalah dan anda tidak boleh berbuat demikian jika anda berada di dalam organisasi yang telah dicemari oleh anda," katanya.


Gagal berbuat demikian, Syed Hamid berkata Azam mesti digantung sementara menunggu siasatan untuk memulihkan imej agensi itu.


Syed Hamid, yang juga pengerusi Yayasan WIEF dan bekas Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), mengecam lagi agensi antirasuah itu kerana kurang mengendalikan kes itu.


“SPRM menanganinya dengan sangat teruk, yang merosakkan imejnya dari segi jangkaan orang ramai, yang memerlukannya untuk menegakkan integriti, kejujuran dan tahap penghormatan yang tinggi kepada undang-undang sambil memastikan negara ini bebas daripada rasuah.


"Kerosakan sangat besar sehingga memerlukan penetapan semula sepenuhnya dan bukan lagi mengenai imej penjenamaan semula. Kerajaan perlu membuat beberapa perubahan drastik dan ia tidak boleh dikaitkan dengan sesiapa yang tercemar. Untuk berada dalam kedudukan amanah, atau ingin berada dalam kedudukan amanah, anda mesti dilihat lebih putih daripada putih.


"Dan apabila orang yang terjejas (Azam) mampu menjawab (dakwaan) sendiri, dia mesti menjawab dan bukannya meminta orang ramai mendengar daripada ahli lain. SPRM mesti mempunyai tanggungjawab dan akauntabiliti yang tinggi serta rasa keadilan, kejujuran dan integriti."


Syed Hamid menegaskan bahawa pendapat umum adalah kunci kepada survival mana-mana sistem politik, yang mana agensi dan kerajaan harus peka dan responsif terhadapnya.


"Adalah penting bagi mereka yang berkuasa atau dalam kedudukan untuk mengurus pendapat dan persepsi awam dengan baik. (Sebarang isu atau dakwaan negatif) mesti ditangani segera.


“Jadi jika ada apa-apa yang orang ramai bangkitkan atau menimbulkan rasa tidak senang atau jengkel orang ramai, kita tidak boleh biarkan ia berlarutan memikirkan ia akan hilang dengan sendirinya kerana ia tidak akan berlaku.


"Semakin lama anda menunggu untuk bertindak balas atau bertindak balas terhadapnya, ia bukan sahaja akan memburukkan, malah akan merosakkan reputasi dan imej kerajaan, dan ia bukan sahaja menimbulkan sikap tidak peduli tetapi juga kemarahan."


Justeru, Syed Hamid berkata jika ada perkara yang dilihat orang ramai sebagai tidak betul, pihak yang berkuasa harus menanganinya dengan komunikasi yang merupakan teras dan elemen asas dalam membentuk pendapat dan persepsi dalam dunia hari ini.


"Umum membentuk pendapat sekarang dengan cepat dan mereka juga tidak menerima penafian tanpa bukti."


Ahli antropologi dan sosiologi Profesor Dr. Kamaruddin M. Said memberi amaran bahawa rasuah yang tidak dikawal boleh menyebabkan kerosakan serius, menjadikan Malaysia sebagai negara yang dianggap gagal.


Justeru, beliau berkata adalah amat kritikal bagi kerajaan dan agensi yang bertanggungjawab untuk menyemak secara menyeluruh isu integriti berkaitan SPRM.


Beliau berkata berdasarkan perkembangan terkini, sudah tiba masanya untuk mengubah entiti antirasuah bagi memulihkan kepercayaan dan kepercayaan rakyat terhadap agensi itu.


"Malaysia bukanlah sebuah negeri yang gagal. Tetapi jika keseluruhan sistem tadbir urus persekutuan dan negeri di Malaysia tidak ditransformasikan secara strategik dan ikhlas, tidak lama lagi negara ini akan dilabel sebagai sebuah negara gagal oleh masyarakat dunia.


“Saya bercakap tentang rasuah di sini, rasuah yang tidak dibendung akan menjadikan negara ini gagal dan memalukan.


"Rasuah menghakis kepercayaan, melemahkan demokrasi dan tadbir urus, menghalang pembangunan ekonomi dan memburukkan lagi ketidaksamaan sosio-ekonomi, kemiskinan, perpecahan sosial dan krisis alam sekitar. Negara yang gagal gagal dalam semua ini."


Beliau berkata agensi kerajaan berprofil tinggi seperti SPRM dan beberapa lagi boleh memainkan peranan penting dalam menegakkan imej baik Malaysia, jauh daripada tanggapan negara gagal.


Kamaruddin juga berkata pendedahan rasuah dan meminta pertanggungjawaban pihak rasuah hanya boleh berlaku sekiranya wujud kerajaan yang kukuh dari segi moral dengan kemahuan politik yang sama kuat.


Ini akan membolehkan agensi strategik seperti SPRM diperkasa sepenuhnya, dengan pemahaman yang jelas tentang cara rasuah berfungsi, bersama-sama dengan sistem pentadbiran dan sub-sistem yang membolehkannya.


Negara yang lemah dan tidak stabil, dari segi moral dan politik, tidak akan mampu menangani wabak rasuah ini, serta isu berkaitan agensi pencegahan rasuah, katanya.


"Kita tahu bahawa rasuah boleh berlaku dalam pelbagai bentuk, dan boleh termasuk tingkah laku seperti penjawat awam menuntut atau mengambil wang atau bantuan sebagai pertukaran untuk perkhidmatan; ahli politik menyalahgunakan wang awam atau memberikan pekerjaan awam atau kontrak kepada penaja, rakan dan keluarga mereka; syarikat merasuah pegawai kepada dapatkan tawaran yang lumayan.


“Dan rasuah boleh berlaku di mana-mana, dalam perniagaan, kerajaan, mahkamah, media, dan dalam masyarakat sivil, serta merentasi semua sektor daripada kesihatan dan pendidikan kepada infrastruktur dan sukan.


“Ia boleh melibatkan sesiapa sahaja, ahli politik, pegawai kerajaan, penjawat awam,

ahli perniagaan atau orang awam."


Kamaruddin menambah bahawa SPRM oleh itu perlu kuat dari segi moral dan disokong oleh kerajaan yang kuat dan stabil, dengan kemahuan politik yang tidak berkompromi.

bottom of page