top of page
  • newsatmy

Steven Gerrard disahkan positif Covid-19

26 Disember 2021

LONDON: Ketua jurulatih Aston Villa, Steven Gerrard akan terlepas dua perlawanan Liga Perdana kelab selepas disahkan positif Covid-19, umum kelab itu pada Sabtu.


"Aston Villa boleh mengesahkan Ketua Jurulatih Steven Gerrard tidak akan dapat menghadiri dua perlawanan Liga Perdana kami berikutnya dengan Chelsea dan Leeds United kerana dia akan mengasingkan diri selepas disahkan positif COVID-19," tweet kelab itu.


Gerrard akan terlepas perlawanan Boxing Day di laman sendiri menentang Chelsea dan kunjungan Selasa ke Leeds, jika perlawanan itu diteruskan.


Perlawanan terakhir Aston Villa, di tempat sendiri menentang Burnley, ditangguhkan sejurus sebelum sepak mula pada 18 Disember selepas wabak koronavirus di kem Villa.


Tiga daripada perlawanan Liga Perdana yang dijadualkan hari Ahad telah dibatalkan, termasuk lawatan Leeds ke Liverpool, kerana wabak Covid dan masalah kecederaan di kelab Yorkshire. Itu meletakkan tanda tanya mengenai perlawanan Villa di Elland Road pada 28 Disember akan dimainkan.


Pada hari Rabu, Gerrard berkata ia akan menjadi "mimpi ngeri" jika kelabnya terpaksa menangani dua perlawanan dalam masa dua hari dengan hanya 14 pemain tersedia. Semua orang di kelab itu bimbang tentang kemungkinan jangkitan, tambahnya.


"Kami mempunyai situasi pada hujung minggu di mana salah seorang pemain keberatan untuk keluar dari keretanya kerana dia mempunyai beberapa simptom dan dia mempunyai keluarga muda, dan anda boleh memahami sepenuhnya pandangannya dalam situasinya," kata Gerrard.


"Tiada siapa yang mahu mendapat virus ini. Semua orang mahu melindungi keluarga mereka sendiri. Ini adalah tugas kami dan keutamaan anda adalah keluarga anda, sudah tentu begitu."


Secara keseluruhan, 25 perlawanan Boxing Day merentasi empat bahagian terbaik bola sepak Inggeris telah ditangguhkan selepas dua lagi perlawanan Liga Bola Sepak dibatalkan.


Perlawanan Luton di tempat sendiri menentang Bristol City menjadi perlawanan Kejuaraan ketujuh yang ditangguhkan, manakala perlawanan Liga Dua Carlisle di tempat sendiri dengan Rochdale juga telah ditangguhkan.


Luton dan Carlisle kedua-duanya telah melaporkan wabak Covid dalam skuad mereka.


Hanya 10 perlawanan dalam tiga divisyen bawah masih akan diteruskan pada Boxing Day.

bottom of page