top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Tanggungjawab dengan kehinaan ke atas Harimau Malaya - B Sathianathan

21 Disember 2021

Perancangan yang betul dan membuat keputusan yang baik boleh menyelamatkan Harimau Malaya dalam Piala AFF di Singapura.


Ini dinyatakan oleh Presiden Persatuan Jurulatih Bolasepak Malaysia B. Satiananthan selepas pasukan negara tersingkir awal peringkat kumpulan.


Beliau berkata jawatankuasa pasukan kebangsaan FAM harus bertanggungjawab di atas kegagalan Malaysia.


Pemain nombor 154 dunia Malaysia ditewaskan 4-1 oleh pemain nombor 175 dunia Indonesia dan tersingkir dalam perlawanan Kumpulan B pada Ahad di Stadium Nasional Singapura.


Walaupun Malaysia mendahului pada minit ke-13 menerusi M. Kogileswaran Raj, Indonesia yang terbukti menjadi pasukan yang lebih tenang apabila Garuda membalas dengan jaringan Irfan Jaya (minit ke-36 dan ke-43), Pratama Arhan (minit ke-50) dan Elkan Baggott (ke-82)


Malaysia gagal mara ke separuh akhir Piala AFF buat kali pertama sejak 2016.


"Orang-orang dalam jawatankuasa itu harus merancang dengan betul, meramal sesuatu dan apabila tidak, siapa yang bertanggungjawab?" kata Satiananthan semalam.


“Fungsi mereka adalah membantu merancang kejohanan, permainan antarabangsa dan apa sahaja yang diperlukan oleh jurulatih, mereka membantu.


“Apabila kami menjadi juara, semua orang mahukan pujian.


"Sekarang kita telah gagal, seluruh jawatankuasa telah gagal. Jadi, buat bedah siasat."


FAM semalam mengeluarkan kenyataan, mengatakan bahawa persatuan kebangsaan bertanggungjawab sepenuhnya atas kegagalan Piala AFF Malaysia.


Presiden FAM Datuk Hamidin Amin telah mengarahkan pengurusan pasukan kebangsaan membuat bedah siasat terhadap prestasi Harimau Malaya.


Laporan itu akan dibincangkan pada mesyuarat jawatankuasa eksekutif FAM akan datang.


Bagaimanapun, perlu diingat bahawa sebelum kempen Piala AFF Malaysia bermula pada 6 Dis, skuad itu tidak "dibolehkan" berada pada kekuatan optimum.


Jurulatih Tan Cheng Hoe tidak dapat memanggil pemain terbaiknya yang tidak dapat hadir atas pelbagai sebab, termasuk kecederaan.


Piala Malaysia hanya berakhir pada 30 Nov, meninggalkan jurulatih hanya beberapa hari untuk mempunyai pasukan penuh.


Akhirnya, Cheng Hoe hanya boleh mempunyai 24 pemain daripada senarai 30 pemain.


Dan di Singapura, empat pemainnya disahkan positif Covid-19 manakala beberapa lagi mengalami kecederaan.


Bagaimanapun, Satiananthan berkata: “Ini sepatutnya dirancang dengan lebih baik kerana pasukan lain dapat membuat persiapan dengan baik.


“Jika kita katakan Covid-19 (sebagai alasan), masalah ini bukan hanya menjejaskan Malaysia tetapi negara lain juga.


"Jadi, siapa yang menentukan liga dan kalendar domestik?


"Kalendar FIFA diputuskan dua tahun lebih awal. Tetapi kalendar domestik berada dalam kawalan kami, jadi saya fikir kami sepatutnya menyesuaikan dengan sewajarnya."


Satiananthan, bekas jurulatih kebangsaan, merasakan Malaysia mendapat perlawanan "sebenar" dalam kekalahan 3-0 kepada Vietnam.


Bagaimanapun, menentang Indonesia, beliau berkata terdapat faktor penyumbang kepada kekalahan itu, terutamanya ketiadaan pemain pertahanan berpengalaman Aidil Zafuan Radzak dan Shahrul Saad yang cedera.


"Saya tidak nampak keyakinan (dalam pasukan). Ia bukan keseimbangan yang betul kerana ada posisi tertentu di mana kami boleh memilih pemain yang lebih baik.


"Pasukan kelihatan berantakan, keyakinan tiada. Ia bukan skuad yang sama pada kelayakan Piala Dunia di Bukit Jalil (2019). Kemudian, Malaysia bermain dengan baik menentang Vietnam dan UAE.


Terdapat bola sepak yang bagus tetapi tiba-tiba, kami tidak memilikinya. Mungkin kerana kami tidak mempunyai pemain pilihan utama.


"Kualiti pemain benar-benar membuat perbezaan kerana ia tidak sama berbanding kelayakan Piala Dunia."

bottom of page