top of page
  • newsatmy

Tiga ADUN Amanah Johor menyertai PKR

28 Febuari 2021

Tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor daripada Parti Amanah Negara (Amanah) hari ini mengumumkan mereka sudah keluar parti berkenaan dan kini mengikuti PKR.


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Senggarang, Khairuddin A Rahim dalam satu kenyataan mengakui beliau dan dua lagi ADUN dari Johor iaitu Faizul Amri Adnan (Serom) serta Muhamad Said Jonit (Makhkota) sudah menyertai PKR yang merupakan Amanah dalam Pakatan Harapan (PH).


Malah, Khairuddin berkata, kepemimpinan tertinggi Amanah sudah mengumumkan mengenai petukaran mereka ke PKR selepas permohonan yang dihantar September 2020 diterima PKR sebulan selepas itu.


“Tiada sebab tertentu kami beralih kepada PKR apatah lagi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lalu Pakatan Harapan (PH) menggunakan lambang PKR untuk bertanding,” katanya.


Difahamkan Khairuddin, Faizul Amri serta Muhamad Said mengambil keputusan untuk pergi dari parti serpihan PAS itu selepas mereka dikatakan tidak sependapat dan tidak puas hati dengan pemimpin Amanah Johor.


Bagaimanapun, Khairuddin menafikannya bahawa masalah terbabit menjadi punca beliau dan dua lagi rakannya ‘melompat parti’ menyertai PKR.


“Tidak benar. Saya ingin menidakkan khabar angin itu. Hubungan kami baik-baik saja. Kami masih ahli dalam PH dan akan menjaga hubungan baik dalam gabungan,” katanya.


Mengulas mengenai kerusi Senggarang, Khairuddin berkata, beliau tidak akan menetapkan kerusi berkenaan kerana ia milik Amanah.


“Saya akan ikut arahan pucuk pimpinan jika saya diletakkan sebagai calon nanti namun ia bukan kerusi Senggarang.


“Namun saya dan rakan akan terus membantu Amanah untuk mengekalkan kerusi Senggarang atau di mana saja kerana kami masih berada dalam PH.


“Apa yang penting kami buat kerja untuk manfaat rakyat dan akan terus memperjuangkan hak rakyat,” katanya.

bottom of page