top of page
  • Writer's pictureNihaba

Timbalan Menteri Luar bakal adakan pertemuan dua hala di Algeria, Bahrain


KUALA LUMPUR, 3 Sept – Timbalan Menteri Luar Negeri Datuk Kamarudin Jaffar, akan mengadakan pertemuan dua hala di Algeria dari 3 hingga 5 September dan Bahrain bermula 6 hingga 8 September.


Kementerian Luar Negeri (Wisma Putra) dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan di Algeria, Kamarudin dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Menteri Luar dan Kerjasama Antarabangsa Ramtane Lamamra dan Presiden Dewan Rakyat Ibrahim Boughali.

Beliau juga akan mengadakan sesi libat urus dengan Institut Diplomasi dan Hubungan Luar (L’Institut Diplomatique et des Relations Internationales).


Sementara itu, di Bahrain, beliau dijadual mengadakan pertemuan berasingan dengan Speaker Dewan Rakyat, Fawzia Abdulla Zainal, Penasihat Raja Bahrain untuk Hubungan Diplomatik, Shaikh Khalid Ahmed Mohamed Al Khalifa dan Menteri Luar Bahrain, Dr Abdullatif Rashid Al Zayani

“Pertemuan ketika lawatan ini akan menyemarakkan lagi hubungan dua hala Malaysia dengan Algeria dan Bahrain, termasuk dalam bidang perdagangan, pelaburan, pendidikan, dan hal ehwal agama.

“Selain itu pertemuan berkenaan juga memberi peluang kepada Malaysia untuk bertukar-tukar pandangan mengenai perkembangan isu serantau dan antarabangsa yang berkepentingan bersama,” menurut kenyataan Kementerian Luar.


Beliau akan diiringi pegawai-pegawai Kementerian Luar.

Pada 2021, Algeria ialah rakan dagang Malaysia yang ke-10 terbesar di benua Afrika dengan nilai dagangan berjumlah RM1.36 bilion, manakala Bahrain rakan dagang Malaysia kesembilan terbesar di rantau Asia Barat membabitkan nilai dagangan sebanyak RM1.46 bilion.

bottom of page