top of page
  • newsatmy

Tze Yong masih kurang kepantasan dan ketahanan

17 Januari 2022

Tidak dinafikan, Ng Tze Yong adalah salah seorang pemain paling menarik di dunia badminton.


Bagaimanapun, di sebalik prestasinya yang mengagumkan, pemain nombor 60 dunia itu masih kurang kepantasan dan ketahanan untuk menandingi pemain terbaik.


Dan anak muda itu menyedari bahawa dia perlu mengusahakan kedua-dua elemen untuk satu hari menjadi pemukul dunia.


Pada hari Sabtu, pemain berusia 22 tahun itu bermula dengan baik apabila dia melepaskan perlawanan daripada bekas juara remaja Asia Lakshya Sen pada separuh akhir Terbuka India di New Delhi.


Malangnya, Tze Yong yang menggondol tiga kejuaraan peringkat bawahan musim lalu, kehabisan tenaga dan tewas pada perlawanan itu 19-21, 21-16, 21-12.


Walaupun anak kelahiran Johor itu cukup berpuas hati dengan prestasi keseluruhannya dalam pertandingan itu, Tze Yong mengakui dia dikalahkan oleh pemain nombor 17 dunia India.


“Secara keseluruhan, saya gembira dapat mara ke separuh akhir kerana ini adalah acara Super 500 pertama saya.


“Namun, saya tidak dapat bersaing dengan lawan selepas memenangi perlawanan pertama.


“Saya berjaya memenangi perlawanan pertama, tetapi apabila dia (Lakshya) bertukar gear pada perlawanan berikutnya, saya ketinggalan.


"Saya perlu meningkatkan daya tahan dan kelajuan saya jika saya mahu pergi jauh," kata Tze Yong kepada BA Malaysia (BAM) dalam temu bual selepas perlawanan.


Selain memenangi Kejohanan Antarabangsa Belgium, serta Terbuka Poland dan Scotland tahun lepas, Tze Yong juga mempamerkan aksi cemerlang di Piala Sudirman di Finland dan Piala Thomas di Denmark.


Sekiranya Tze Yong terus menunjukkan kemajuan tahun ini, dia pasti akan disebut-sebut sebagai prospek pingat untuk Sukan Olimpik Paris 2024, bersama rakan sepasukan seniornya Lee Zii Jia.


Tze Yong kini akan memberi tumpuan kepada Super 300 Syed Modi International minggu ini.


Dia akan menentang pemain India Ajay Jayaram pada pusingan pertama.

bottom of page