top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Umno mesti menang besar dalam PRU15 untuk membentuk kerajaan yang stabil, kata Tok Mat

17 Mac 2022

KUALA LUMPUR: Umno mesti memenangi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) dengan majoriti besar bagi membentuk kerajaan yang stabil dan tidak bergantung kepada belas ihsan orang lain, kata timbalan presidennya Datuk Seri Mohamad Hasan.


Beliau berkata Umno mesti menerajui kerajaan yang mendapat mandat yang kukuh dan berwibawa, yang mampu memacu pembangunan Malaysia dalam pelbagai aspek selain diterajui oleh kepimpinan berpengalaman dan berprestasi yang boleh mengemudi Malaysia menjadi sebuah negara yang berpengaruh dan maju.


"Adalah sangat penting untuk dasar Umno diterjemahkan sebagai dasar kerajaan, di mana parti dan kerajaan berjalan seiring," katanya ketika merasmikan perhimpunan tahunan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri parti itu di Pusat Dagangan Dunia (WTC) di sini malam semalam.


Mohamad yang juga timbalan pengerusi Barisan Nasional berkata bagi memastikan perkara itu, tumpuan perhimpunan agung Umno kali ini mesti tertumpu kepada persiapan menghadapi PRU15 dan bukannya pemilihan parti.


"Fokus untuk 2022 seharusnya bukan tentang pemilihan parti, bukan tentang menjatuhkan orang lain, dan bukan tentang jawatan dan ganjaran. Tumpuan sebenar sepatutnya adalah mengenai Umno memenangi semula pilihan raya umum, membentuk kerajaan dan memimpin negara.


"Saya benar-benar yakin kita boleh berjaya. Bukan mudah, tetapi ia boleh dilakukan! Pasti akan ada cabaran dan halangan... tetapi jika kita bersedia dan bekerja keras, tidak akan ada gunung yang terlalu tinggi dan tidak ada lembah yang terlalu rendah. ," katanya.


Pembukaan serentak tiga sayap yang diadakan secara bersemuka itu turut dihadiri Perdana Menteri dan naib presiden parti Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; dua lagi naib presiden Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, setiausaha agung Datuk Seri Ahmad Maslan dan ketua ketiga-tiga sayap.


Mohamad berkata keyakinan Umno untuk menjadi parti politik terkuat untuk memenangi PRU15 adalah berdasarkan perubahan trend dalam landskap politik negara, prestasi BN serta perubahan yang diterima pakai oleh parti itu untuk menerima dan memperjuangkan pembaharuan.


Menjelang PRU15, beliau turut menggesa beberapa strategi penting dilaksanakan, meliputi kepelbagaian, mendapatkan lebih banyak sokongan Melayu bandar, mempunyai 'wawasan konkrit' untuk Malaysia dengan keputusan strategik, membuat keputusan perlu dijemput sebagai rakan pakatan serta bagaimana formula perkongsian kuasa perlu dijalankan.


“Saya meramalkan bahawa sebarang bentuk kerjasama politik selepas pilihan raya umum, bagi tujuan membentuk kerajaan yang kuat, mestilah berdasarkan ‘A Common Agenda for A Common Future’. Ia mestilah berasaskan agenda dan bukan berasaskan perkongsian.


"Kita sudah cukup dengan semua bentuk pakatan, pakatan dan gabungan. Semuanya hanya kosmetik. Ia bukan berdasarkan agenda bersama untuk Malaysia yang lebih baik tetapi hanya toleransi politik demi perkongsian kuasa," katanya.


Sementara itu, Mohamad berkata PRU15 perlu disegerakan walaupun ada ahli parti membantah cadangan itu.


Beliau berkata pilihan raya negeri di Melaka, Sarawak dan Johor telah memberikan beberapa pandangan penting kepada parti, dan sebarang kelewatan mengadakan PRU akan memberi peluang kepada Pembangkang untuk bangkit semula.


"Masa (adalah) sekarang dan bukan tahun depan. Pertama, kerana pihak lawan jelas sangat lemah. Kedua, umum mengetahui fahaman politik pembangkang sangat mengelirukan. Ketiga, pelbagai pilihan raya semasa pandemik telah berlangsung dengan jayanya. dan secara teratur, manakala faktor keempat ialah prestasi kita sebagai kerajaan amat bergantung kepada pelbagai faktor dalaman dan luaran.


“Justeru, amat berisiko untuk menangguhkan PRU pada ketika negara berdepan situasi ekonomi tidak menentu atas pelbagai faktor dalaman dan antarabangsa.


"BN mesti mengembalikan mandat rakyat untuk memilih kerajaan yang sah. Umno adalah 'penjaga demokrasi' di negara ini.. dan bukan sekadar pemain politik biasa. Kitalah yang memupuk dan memelihara demokrasi di negara ini," katanya berkata.

bottom of page