top of page
  • admin

UMNO Sabah sokong semula GRS, kata Bung Moktar

11 April

UMNO Sabah kembali memberi sokongan terhadap kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang dipimpin Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.


Pengerusinya, Datuk Seri Bung Moktar Radin semasa mengesahkan perkara itu menjelaskan, ia dibuat selaras dengan hasrat kerajaan pusat mengangkat agenda Kerajaan Madani.

Namun beliau menegaskan, pihaknya tahu UMNO Sabah masih dianggap sebagai pembangkang di negeri itu.


“Sebetulnya begini, dalam kerajaan GRS ni banyak yang terkeliru sebab pada satu ketika, UMNO dan Barisan Nasional (BN) kembali menyokong GRS.


“Cuma sudut yang lain pemecatan masih berjalan (pemecatan ahli UMNO daripada memegang jawatan di Sabah) walaupun sudah menyokong, tapi kita dianggap pembangkang.

“Tetapi selaku ketua parti saya tidak menafikan perkara itu dan saya tidak membuat komen.

“Pada saya itu hak Ketua Menteri, dia mahu pecat siapa dia mahu lantik siapa itu hak dia,” katanya dalam sidang media di Sandakan, malam tadi, menurut laporan Astro AWANI.


Mengulas lanjut Bung Moktar mengakui ada dalam kalangan pimpinan UMNO yang menyokong GRS tetapi tidak boleh menandatangani akuan bersumpah.

“UMNO akan pecat khasnya untuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) apabila dia menandatangan dan menyokong secara terbuka,” katanya.


Jelasnya lagi, kekeliruan berkenaan timbul kerana ada pemimpin UMNO Sabah yang menyokong GRS yang dipecat daripada menjawat jawatan di peringkat negeri Sabah dan pada masa sama ada juga ahli UMNO yang masih dikekalkan.


Namun, tegas Bung Moktar, UMNO Sabah tidak menghalang ahli UMNO memegang jawatan dalam kerajaan GRS seterusnya menyokong kerajaan sedia ada.


Bung Moktar dipecat sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah oleh Hajiji selepas UMNO Sabah mengumumkan menarik sokongan terhadapnya.


UMNO, GRS, Bung Moktar Radin, Ketua Menteri,

bottom of page