top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Umno sasar 42 kerusi dalam pilihan raya Johor - Tok Mat

24 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Umno menyasarkan untuk bertanding sekurang-kurangnya 42 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya negeri Johor akan datang.


Timbalan Presiden Parti Datuk Seri Mohamad Hasan berkata angka itu bagaimanapun tidak mengambil kira kerusi DUN yang diperuntukkan untuk parti komponen Barisan Nasional (BN) lain.


“Parti masih dalam perbincangan dengan rakan komponen dan akan memutuskan nombor akhir tidak lama lagi.


"Kami menyasarkan sekurang-kurangnya 42 daripada 56 kerusi DUN di Johor. Ini hanya mengambil kira (keperluan) Umno," katanya.


Beliau berkata demikian ketika ditanya jumlah kerusi yang ingin ditandingi Umno pada pilihan raya akan datang.


Pilihan raya negeri Johor diadakan selepas Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan menandatangani surat pembubaran DUN berkuat kuasa 22 Jan, memberi laluan kepada pilihan raya negeri itu diadakan dalam beberapa minggu akan datang.


Mengenai persiapan Umno menghadapi pilihan raya Johor, terutama dalam menghadapi peningkatan 20 peratus pengundi baharu, Mohamad mengakui bahawa tulang belakang Barisan Nasional akan menghadapi cabaran kritikal dalam pilihan raya negeri.


Beliau juga mengakui bahawa parti itu sukar untuk meramalkan apa yang akan berlaku dalam pilihan raya negeri.


Ini terutama mengenai sentimen pengundi baharu berikutan pelaksanaan pendaftaran automatik pemilih berumur 18 tahun ke atas, tambahnya.


“Persiapan kita dalam menghadapi pilihan raya negeri Johor masih belum lengkap, tetapi sudah tentu kita perlu bersedia lebih-lebih lagi dengan penumpuan baharu kepada pertambahan jumlah pengundi baharu.


“Bagi Johor, jumlah pengundi meningkat kepada lebih 700,000. Ini bermakna semua pihak perlu bekerja keras termasuk Umno.


"Pilihan raya negeri ini bukan mudah untuk Umno. Kita tidak tahu apa yang akan kita hadapi," katanya.

bottom of page