top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Umno tidak patut bertaruh pada pengundian awal

1 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Penganalisis politik mempersoalkan keputusan Umno menggalakkan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memanggil pilihan raya umum lebih awal berikutan parti itu dan Barisan Nasional kembali berkuasa pada pilihan raya negeri Melaka.


Pakar politik Dr Oh Ei Sun berkata Umno secara terbuka menggesa pilihan raya umum awal bercakap banyak tentang perpecahan yang merajalela dalam parti.


Beliau berkata beliau percaya permainan politik itu tidak mungkin menjadi konfrontasi antara kerajaan yang memerintah dan Pakatan Harapan kerana mereka telah menandatangani memorandum persefahaman mengenai transformasi dan kestabilan politik.


"Sebaliknya, ia adalah persaingan sengit antara mereka dalam Umno yang setia kepada puak Najib-Zahid (Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi) di satu pihak dan mereka yang berhimpun secara longgar mengelilingi PM (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob), yang secara ironinya mendapat sebahagian besar sokongannya daripada Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia)," katanya.


Beliau berkata Umno akan berusaha keras dengan menggesa pemilihan diadakan tidak lama lagi bagi membolehkan presiden parti Zahid, yang masih boleh menandatangani surat pelantikan calon, untuk menyatukan sokongan dan memberi penyokong jawatan politik penting.


"Tidak ada salahnya Umno berkemungkinan menyapu bersih kebanyakan kerusi yang ditandinginya jika pengundian diadakan tidak lama lagi kerana sentimen pengundi Melayu masih banyak dengan parti itu."


Beliau berkata peratusan keluar mengundi yang rendah menguntungkan BN, seperti yang terbukti pada pilihan raya negeri Melaka, yang mempunyai peratusan keluar mengundi sebanyak 68.85 peratus.


Beliau berkata ini mendorong BN untuk mengadakan pilihan raya umum.


"PH tidak mungkin mengulangi kemenangannya (pilihan raya umum) 2018 dan PN (Perikatan Nasional) berkemungkinan mengambil beberapa kerusi daripada PH, tetapi tidak begitu banyak daripada BN."


Penganalisis politik Dr Azmi Hassan berkata berdasarkan keputusan pilihan raya Melaka, adalah jelas mengapa Umno dan BN mendesak pilihan raya umum awal.


Bagaimanapun, katanya, tidak jelas sama ada kemenangan dalam pilihan raya Melaka akan diterjemahkan kepada kemenangan dalam pilihan raya umum.


Beliau berkata Umno dan BN perlu berhati-hati, lebih-lebih lagi wabak Covid-19 masih belum terkawal dan apabila varian virus baharu muncul.


"Mereka (BN dan Umno) perlu lebih berhati-hati untuk tidak menjadikan pilihan raya Melaka sebagai alasan untuk meneruskan gesaan (pilihan raya umum awal). Saya rasa mereka perlu menggunakan cara lain.


"Saya fikir menggunakan keputusan pilihan raya Melaka sebagai satu-satunya alasan untuk menggesa PRU15 (Pilihan Raya Umum ke-15) awal akan menjadi bumerang kepada parti."


Penganalisis politik Dr Ainul Adzellie Hasnul berkata walaupun niat BN untuk menyerang besi semasa panas boleh difahami, banyak kerja diperlukan untuk menawan pengundi di seluruh negara.


Beliau berkata kejayaan BN di Melaka, yang pernah menjadi kubu kuatnya, adalah petunjuk yang tidak mencukupi untuk penerimaan rakyat terhadap pilihan raya umum.


“Masa dan usaha perlu diluangkan untuk mengukur sentimen pengundi muda, terutama berikutan pelaksanaan Undi 18.


“Faktor lain yang perlu dipertimbangkan ialah kes mahkamah yang berterusan terhadap ahli politik terkemuka dan dunia global yang melibatkan kedua-dua sektor ekonomi dan kesihatan.


“Selain itu, kerajaan tidak mampu memberi tindak balas orang ramai sekiranya berlaku lonjakan kes Covid-19 akibat pilihan raya sama seperti ekonomi sedang dalam laluan pemulihan dengan banyak sektor beroperasi pada kapasiti penuh."

bottom of page