top of page
Writer's pictureArissa Azman

Varian Omicron: Peraturan baharu untuk mereka yang tiba dari UK

16 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan memperkenalkan peraturan baharu terhadap pelancong dari United Kingdom (UK) bagi menghalang varian Omicron yang sangat mudah merebak.


Mulai esok, pengembara dari UK perlu melakukan ujian kendiri setiap hari semasa tempoh kuarantin mereka dan semua keputusan sama ada positif, negatif atau tidak sah mesti dilaporkan di MySejahtera.


Langkah-langkah kawalan dan pencegahan lain yang dikenakan ke atas pelancong dari UK ialah mereka mesti menjalani ujian RT-PCR dua hari sebelum berlepas dan ujian RT-PCR lain semasa ketibaan.


Pengembara perlu mematuhi wajib kuarantin tujuh hari bagi mereka yang telah diberi vaksin sepenuhnya dan 10 hari bagi individu yang tidak divaksinasi.


Kementerian menyatakan bahawa kuarantin akan sama ada di rumah atau stesen kuarantin yang ditetapkan bergantung kepada status permohonan kuarantin rumah mereka.


“Ujian RT-PCR akan dijalankan pada Hari ke-5 bagi mereka yang menjalani kuarantin tujuh hari dan Hari-8 bagi mereka yang menjalani kuarantin 10 hari.


“Penilaian risiko akan dilakukan pada hari terakhir kuarantin dan kuarantin akan dilanjutkan jika bergejala.


"Mereka akan dibebaskan daripada kuarantin pada Hari ke-8 atau Hari ke-10 jika diuji negatif semasa ujian RT-PCR pada Hari ke-5 atau Hari ke-8."


Mulai 6 Dis, pengembara dari UK, Amerika Syarikat, Australia, Perancis dan Norway, di mana varian Omicron telah tersebar dalam komuniti, akan dilengkapi dengan penjejak digital pergelangan tangan semasa kuarantin mereka.


Senarai negara yang diklasifikasikan sebagai negara "berisiko tinggi" telah meningkat kepada sembilan.


Selain UK, AS, Australia, Perancis dan Norway, mulai esok, pelancong dari Denmark, Kanada, Nigeria dan India juga akan dilengkapi dengan penjejak digital pergelangan tangan semasa ketibaan.


Pelancong dari Afrika Selatan, Botswana, Mozambique, Namibia, Zimbabwe, Lesotho, Estwatini dan Malawi, masih tidak dibenarkan memasuki negara itu.


Kes Omicron kedua dikesan di Malaysia, melibatkan seorang kanak-kanak perempuan Malaysia berusia lapan tahun, yang telah menetap di Lagos, Nigeria bersama keluarganya.


Kanak-kanak itu tiba di negara itu melalui penerbangan transit dari Doha, Qatar bersama ibu dan kakaknya pada 5 Dis.

Comentários


bottom of page