top of page
admin

Waris Kesultanan Sulu akan kemuka permohonan di Mahkamah Belanda untuk sita aset Petronas

30 Sept

Peguam yang bertindak bagi waris Almarhum Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram II, difahamkan dalam proses mengemukakan permohonan kepada mahkamah Belanda untuk menyita aset milik Petroliam Nasional Bhd (Petronas).


Menurut laporan The Edge proses penyerahan permohonan telah dilakukan bagaimanapun sumber itu enggan menjelaskan lebih lanjut tetapi menyatakan aset yang terlibat mungkin bernilai berbilion ringgit.


“Syarikat Malaysia mempunyai banyak perniagaan di Belanda, sama ada MSM (minyak sawit mentah) atau LNG (gas asli cecair), jadi ia kelihatan seperti sasaran yang menarik,” kata sumber itu.


Menurut The Edge, peguam Paul Cohen, peguam bersama utama untuk waris Sultan Sulu telah mengemukakan petisyen eksekuatur dengan Mahkamah Rayuan The Hague, meminta pengiktirafan di Belanda bagi Anugerah Timbang Tara bertarikh 28 Februari 2022, yang telah diberikan terhadap Negara Malaysia, dan meminta kebenaran untuk menguatkuasakan Award terhadap aset Malaysia yang terletak di Belanda.


“Pemfailan ini di Belanda tidak lama lagi akan diikuti dengan tindakan penguatkuasaan lain, dari pelbagai jenis, dalam pelbagai bidang kuasa. Ini mungkin termasuk pengikatan segera, langsung aset Malaysia tertentu di Belanda dan di tempat lain”, kata Cohen seperti dilaporkan Reuters.


The Edge difahamkan bahawa Petronas dan kerajaan Malaysia sudah sedia maklum mengenai rancangan untuk merampas aset tersebut.


Selepas Malaysia, Kanada memegang sumber terbesar Petronas, sumber gas dan minyak bukan konvensional di North Montney, yang dilaporkan mempunyai lebih 52 trilion kaki rizab dan sumber luar jangka.


Terdapat juga rancangan untuk kemudahan gas bernilai AS$29 bilion di Prince Rupert, British Columbia di Kanada, tetapi telah ditangguhkan beberapa tahun lalu.


“Di Indonesia, aset lebih berkaitan penerokaan, dan terdapat juga banyak aset pelincir Petronas ada di Eropah yang dipegang melalui syarikat Belanda,” tambah sumber itu.


Pertikaian undang-undang tercetus selepas lapan waris Almarhum Sultan Sulu memulakan prosiding timbang tara antarabangsa terhadap kerajaan Malaysia pada akhir Januari 2018 di Madrid, berdasarkan perjanjian 1878 antara Sultan Mohamet Jamal Al Alam (Sultan Sulu ketika itu) dan Baron de Overbeck dan Alfred Dent, yang memberikan hak kedaulatan yang kekal ke atas bahagian Sabah hari ini, sebagai balasan untuk pembayaran token tahunan RM5,300.

Malaysia telah membayar RM5,300 tahunan sejak 1878.


Kemudian pentadbiran Datuk Seri Najib Razak menghentikan pembayaran tahunan RM5,300 pada 2013, selepas pencerobohan lebih 200 militan bersenjata yang menceroboh Lahad Datu dan mengakibatkan 78 kematian menyebabkan pelanggaran perjanjian 1878. Malaysia mendakwa militan mempunyai kaitan dengan Sultan Sulu, tetapi waris mempertikaikan dakwaan ini.


Petronas melalui syarikat Belanda, seperti Petronas Carigali Canada BV, Petronas International Power Corporation BV dan PLI (Belanda) BV, mempunyai aset yang luas di Kanada, India dan Indonesia antara lain.

Comments


bottom of page