top of page
  • Writer's pictureNihaba

Wujudkan Majlis Pemulihan Negara (MPN) disetiap negeri-Muhyiddin

22 Oktober-MELAKA

Tan Sri Muhyiddin Yassin,selaku pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) berkata, Majlis Pemulihan Negeri perlu ditubuhkan pada setiap negeri bagi mempercepatkan proses pemulihan negara pasca pandemik.

Katanya lagi, majlis itu boleh menjadi jambatan antara kerajaan negeri dan Persekutuan bagi melancarkan proses pemulihan yang dirancang. Menurutnya dalam beberapa sesi dialog sebelum ini, antara perkara yang dibangkitkan oleh peserta berhubung Majlis Pemulihan Negara adalah mengenai kaitannya dengan kuasa kerajaan negeri serta pihak berkuasa tempatan (PBT); dan bukannya (melibatkan) kuasa Persekutuan sahaja. ”Oleh itu bagi mempercepatkan proses pemulihan, saya harap kerajaan-kerajaan negeri (dapat) menubuhkan majlis itu dan ia mempermudahkan urusan MPN,” katanya pada sidang media selepas Majlis Sesi Dialog Pemain Industri Sektor Ekonomi dan Sosial Negeri Melaka di Melaka hari ini.

Dalam dailog tersebut, Muhyiddin berkata antara pandangan yang diterima daripada pemain industri pelancongan adalah supaya pembukaan pintu sempadan negara disegerakan agar pelawat asing dapat datang ke negara ini untuk melancong. ”Perkara ini ada dalam pertimbangan kerajaan dan saya akan kemukakan lagi pandangan itu dalam mesyuarat MPN yang akan datang,” katanya.



bottom of page