top of page
  • newsatmy

Airbus, BHIC kaji pembangunan bersama MRO pesawat tentera di Malaysia

9 Jun 2021

AIRBUS dan Boustead Heavy Industries Corporation (BHIC) akan mengkaji pembangunan bersama keupayaan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) pesawat tentera di Malaysia.


Kedua-dua pihak telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk melihat cara memanfaatkan kepakaran masing-masing bagi meningkatkan keupayaan MRO tempatan bagi platform pesawat sayap tetap ketenteraan, dalam menyokong kumpulan pesawat pengendali, menurut syarikat aeroangkasa dari Eropah itu.


“Kami gembira untuk mengukuhkan pakatan kukuh ini apabila kami mengkaji kemungkinan untuk mengembangkan kehadiran industri tempatan kami yang meliputi penyelesaian MRO sayap tetap ketenteraan dan sayap berkipas, memberikan kemudahan yang lebih baik kepada pelanggan kami,” kata Ketua Asia Pasifik Airbus Defence and Space Johan Pelissier dalam kenyataan pada Selasa.


Beliau berkata, Airbus telah menikmati kerjasama yang berjaya dengan BHIC mengenai MRO helikopter ketenteraan dan latihan juruterbang.


Menurut syarikat gergasi aeroangkasa itu, ia telah menjadi rakan strategik kepada Malaysia selama lebih 40 tahun, memainkan peranan utama dalam pembangunan ekosistem aeroangkasa tempatan melalui perolehan langsung dan Program Kerjasama Industri negara.


Pelissier berkata, Airbus berharap dapat menyumbang kepada pelan transformasi Pembangunan Keupayaan 2055 Malaysia berikutan ia memperkenalkan platform sayap tetap ketenteraan baharu untuk misi rondaan maritim pada masa depan.


“Malaysia adalah pusat pembekalan terbesar Airbus di Asia Tenggara dan merupakan pasaran utama kami. Pemeteraian MoU hari ini menjadi bukti jelas kepada komitmen penuh Airbus untuk menyumbang kepada pembangunan rantaian nilai aeroangkasa yang mampan di negara ini,” katanya.


Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif BHIC, Sharifuddin Md Zaini Al-Manaf berkata, syarikat telah mengenal pasti sektor aeroangkasa sebagai antara segmen pertumbuhan utama untuk memacu syarikat ke hadapan.


“BHIC akan memperluas jaringannya dalam sektor ini untuk mengukuhkan asas pasaran kami dengan memanfaatkan kemudahan yang sedia ada dan kepakaran MRO kami,” katanya.

bottom of page