top of page
  • newsatmy

Ancom catat kenaikan 31.7 peratus kepada RM532.9 juta dalam keuntungan bersih bagi Q2

18 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Pendapatan Ancom Bhd meningkat 31.7 peratus bagi suku kedua (Q2) berakhir 30 November 2021 (FY22) kepada RM532.9 juta.


Keuntungan bersih bagi tempoh itu datang dalam 33.6 peratus lebih tinggi suku ke suku (QoQ) pada RM12.1 juta.


Salah satu penyumbang utama kepada penambahbaikan itu ialah penarikan balik sekatan selepas Perintah Kawalan Pergerakan 3.0, yang mengakibatkan peningkatan QoQ empat kali ganda dalam pendapatan sebelum faedah dan cukai (EBIT) kepada RM13.9 juta bagi segmen bahan kimia industri.


EBIT segmen daripada bahagian kimia pertanian (agrichem) meningkat sedikit pada RM16.5 juta pada S2 TK22.


Bagi separuh pertama (1H) TK22, pendapatan Ancom mencecah RM937.6 juta, peningkatan satu pertiga daripada pendapatan 1H TY21 sebanyak RM703.4 juta.


Seiring dengan lonjakan teratas, syarikat itu mencatatkan keuntungan bersih 1H sebanyak RM21.1 juta, lebih dua kali ganda keuntungan bersih tahun lepas sebanyak RM9.2 juta.


Segmen agrichem mencatatkan hasil sebanyak RM249.2 juta dan EBIT RM32.7 juta pada 1H TK22, masing-masing meningkat sebanyak 48.9 peratus dan 18.8 peratus tahun ke tahun (YoY).


Prestasi kukuh itu didorong oleh perubahan kawal selia yang menggalakkan, serta sumbangan sulung daripada produk baharu, yang menghasilkan jualan yang lebih tinggi di dalam dan luar negara.


Pada masa yang sama, bahagian kimia industri juga melaporkan pertumbuhan hasil kukuh sebanyak 34.9 peratus YoY, meningkat daripada RM454.6 juta pada 1H TK21 kepada RM613.5 juta pada 1H TK22.


Faktor makro seperti purata harga minyak mentah yang lebih tinggi dan peningkatan aktiviti perindustrian merupakan pemangkin utama di sebalik pertumbuhan itu.


Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Lee Cheun Wei berkata memandangkan keuntungan bersih RM21.1 juta pada 1H FY22, syarikat kini hanya RM2.7 juta berbanding keuntungan bersih setahun penuh yang dicapai pada tahun kewangan berakhir 31 Mei 2021 (FY21).


"Dengan baki dua suku tahun lagi dan dengan mengandaikan tiada halangan besar, kami sedang melihat tahun kejayaan untuk FY22," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Beliau berkata jualan produk agrichem telah meningkat dengan ketara berikutan perubahan peraturan yang menggalakkan dalam pasaran racun herba global.


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pengharaman pembunuh rumpai popular yang dipanggil paraquat di negara seperti Thailand telah mewujudkan peluang untuk pengganti rapat, yang dihasilkan oleh Ancom.


"Selain itu, kami juga telah menambah beberapa bahan aktif racun herba (AI) dalam permintaan baharu pada katalog produk kami.


"Begitu juga, bahagian kimia perindustrian kami juga telah melaporkan hasil yang kukuh. Pelonggaran sekatan di peringkat global telah meningkatkan aktiviti ekonomi dan, seterusnya, meningkatkan permintaan untuk produk kimia industri, katanya.


Lee berkata pada masa yang sama, purata harga minyak mentah yang lebih tinggi dalam tempoh itu juga memberi manfaat kepada syarikat.


"Untuk 2022, Ancom bersedia untuk berkembang lebih besar melalui pelbagai rancangan pengembangan. Kami berada di ambang untuk menjadi salah satu pemain kimia paling bersepadu melalui latihan penggabungan berterusan kami yang melibatkan Nylex (Malaysia) Bhd.


"Selain itu, kami juga menjangka untuk menyelesaikan cadangan pemerolehan perniagaan bahan kimia ternakan," kata Lee.


Kedua-dua latihan dijadualkan siap menjelang Februari 2022.


"Selain itu, kilang pembuatan agrichem baharu kami di Klang dijangka siap dibina menjelang Jun 2022 dan akan bersedia untuk pemasangan barisan pengeluaran baharu bagi AI baharu pada separuh kedua tahun ini," katanya.


Sebagai peneraju pasaran di rantau ini, Lee berkata syarikat itu boleh mengatasi halangan ini.


"Secara keseluruhannya, kami sangat yakin tentang prospek jangka panjang Kumpulan," kata Lee.

bottom of page