top of page
  • newsatmy

Boeing akan menjual 34 pesawat kargo 777X kepada Qatar Airways

2 Februari 2022

WASHINGTON: Pembuat pesawat AS Boeing mencapai sepasang perjanjian utama pada Isnin dengan Qatar Airways, termasuk penjualan 34 kapal pengangkut 777X bernilai dianggarkan $20 bilion.


Selain 34 pesawat itu, Qatar Airways juga mempunyai hak pembelian untuk 16 lagi pesawat kargo 777X, menurut perjanjian yang dimuktamadkan pada majlis menandatangani Rumah Putih.


Syarikat penerbangan Timur Tengah itu juga menandatangani surat hasrat untuk membeli 25 pesawat 737 MAX bernilai $6.7 bilion, kata Rumah Putih.


Pengumuman itu memberi rangsangan kepada Boeing dan pesawat berbadan lebar terbaharunya 777X, yang menyaksikan perkembangannya ditolak di tengah-tengah pandemik Covid-19.


777 "akan menjadi pemukul dunia mutlak," kata Ketua Eksekutif Boeing David Calhoun, yang juga telah menekankan pembuat pesawat melihat permintaan pesawat kargo meningkat apabila e-dagang menjadi lebih popular.


Kontrak itu menunjukkan bahawa Boeing "melayani keperluan global yang dalam dunia pasca-Covid akan kembali dan kembali dengan cara yang ketara," kata Calhoun pada majlis menandatangani perjanjian itu.


Tempahan untuk MAX adalah berita yang dialu-alukan untuk Boeing selepas pesawat itu mengalami pendaratan yang panjang berikutan dua nahas maut, salah satu masalah utama yang melanda gergasi penerbangan itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini.


Boeing minggu lepas melaporkan kerugian suku tahunan $3.8 bilion berkaitan masalah dengan pesawat 787 Dreamlinernya. Syarikat itu telah menangguhkan penghantaran model itu kerana beberapa masalah pengeluaran.


Bagi Qatar Airways, perjanjian dengan Boeing berikutan pergaduhan awam yang luar biasa dengan Airbus, yang awal bulan ini membatalkan tempahan berbilion dolar syarikat penerbangan itu sebanyak 50 pesawat dalam pertelingkahan yang semakin memuncak berhubung penggantungan pesawat A350 itu.

bottom of page