top of page
  • newsatmy

CCCG China yakin dengan prospek segmen hartanah mewah untuk 2022

21 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Yang terburuk berkemungkinan besar telah berakhir untuk segmen hartanah mewah, dan pemulihan beransur-ansur dijangka normal sebaik sahaja sempadan dibuka semula pada 2022.


Pengarah China Communications Construction Group Ltd (CCCG) Overseas Real Estate Pte Ltd yang berpangkalan di China, Zhang Bao berkata gabungan pelancaran infrastruktur mega, pengaktifan semula program Malaysia My Second Home (MM2H) dan pembukaan semula sempadan pada 2022 telah menjana keterujaan dalam pasaran hartanah .


"Penglibatan dalam talian kami dengan bakal pembeli dari negara dan wilayah seperti Hong Kong, China dan Singapura sedang berjalan, dan mereka telah menyatakan hasrat mereka untuk terbang ke KL untuk meneliti projek kami sebaik sahaja mereka dibenarkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


CCCG dan rakan kongsinya WCT Holdings Bhd, melalui syarikat usaha sama (JV) CORE Precious Development Sdn Bhd (CPD), sedang membangunkan CORE Residence @ TRX, yang merupakan projek pegangan bebas mewah bernilai RM1.4 bilion dalam nilai pembangunan kasar ( GDV) di Tun Razak Exchange.


Semasa pandemik, CPD mengambil langkah segera untuk mengubah secara digital dan membolehkan pembeli antarabangsanya membuat proses pembelian dari jauh.


Ini termasuk menggunakan visual berkualiti tinggi, teknologi realiti maya dan strim langsung ejen.


“Minat dalam projek kami kekal berdaya tahan kerana lokasi utamanya di daerah kewangan antarabangsa negara dan harga menarik bagi setiap kaki persegi.


"Ini memberikan keyakinan dan ruang kepada pelanggan untuk menikmati sedikit kenaikan harga selepas wabak," katanya.


CPD kini telah mengalihkan strategi pemasarannya untuk memberi lebih tumpuan kepada pasaran tempatan sambil menutup sempadan antarabangsa.


Syarikat itu berusaha untuk menangkap permintaan terpendam daripada pembeli Malaysia yang mencari penginapan, naik taraf atau pelaburan mereka.


"Industri hartanah telah melihat ledakan pemulihan dalam aktiviti pasaran dan harga transaksi apabila perintah kawalan pergerakan ditarik balik.


"Pembeli dan pelabur tempatan yang berpotensi yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh dan selera untuk hartanah berharga tinggi mungkin tertarik untuk membeli produk kami sekarang untuk mengambil kesempatan daripada pengecualian duti setem serta persekitaran kadar faedah rendah semasa," kata Zhang.


CORE Residence @ TRX, yang terdiri daripada tiga menara kediaman yang diservis, telah mencapai tahap 20 dalam pembinaan, katanya.


Melangkah ke hadapan, CCCG merancang untuk mengembangkan tenaga kerjanya dan menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab untuk Malaysia, Singapura dan negara Asia Tenggara yang lain.


Usahasama untuk projek pembangunan hartanah baharu akan dicari di Malaysia, terutamanya di lokasi utama di sekitar kawasan ibu kota.


"Kami percaya bahawa pasaran hartanah akan pulih pada 2022, namun, ia akan mengambil sedikit masa untuk mencapai tahap aktiviti pra-pandemi," kata Zhang.

bottom of page