top of page
  • newsatmy

Eagle Campos merupakan satu lagi langkah untuk kembangkan hubungan AET dengan Shell

6 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Penghantaran kapal tangki ulang-alik Eagle Campos merupakan satu lagi langkah ke hadapan dalam anak syarikat MISC Bhd AET untuk mengembangkan kerjasama dan perkongsian dengan Shell.


MIDF Research percaya penghantaran terbaharu itu mengukuhkan kedudukan AET sebagai peneraju global dalam pemilikan dan operasi pengangkutan marin dan perkhidmatan yang sangat khusus, terutamanya kapal tangki ulang-alik kedudukan dinamik (DPST) ini.


"Kami melihat pembinaan Eagle Campos sebagai tambahan kepada ujian ketat yang dikenakan dan penyerahan kapal yang berjaya dan muktamad semasa pandemik yang berterusan sebagai pencapaian penting untuk AET dan syarikat induknya MISC.


"Kejayaan perjanjian AET dengan Shell menunjukkan dedikasi syarikat untuk operasi perniagaan yang berkualiti tinggi, selamat dan bertanggungjawab," katanya dalam nota hari ini.


MIDF Research berkata yang pertama daripada tiga kapal tangki ulang-alik Suezmax Dynamic Positioning (DP2) untuk sewa jangka panjang dengan syarikat minyak global Shell telah dihantar oleh AET.


Menurut AET, Eagle Campos dibina khas untuk disewa kepada Brazil Shipping I Ltd, anak syarikat tidak langsung milik penuh Shell.


Hyundai Heavy Industries (HHI) di Ulsan, Korea Selatan kini sedang membina dua kapal saudara kapal tangki itu.


HHI melaporkan bahawa kapal itu akan dihantar lewat tahun ini.


AET berkata dalam satu kenyataan pada hari Rabu (5 Januari) bahawa ia komited untuk menggerakkan tenaga dengan cara yang bertanggungjawab dan mampan terhadap alam sekitar.


Dengan kerjasama HHI, DNV dan Eaglestar, kapal DP2 153,000 tan berat mati (DWT) telah dibina mengikut keperluan teknikal Shell dan akan beroperasi mengikut piawaian operasi dan alam sekitar yang tertinggi.


Sebagai sebahagian daripada langkah kemampanannya, Eagle Campos dikelaskan dengan DNV dan dilengkapi dengan pam kargo Pemacu Frekuensi Berubah (VFD) dipacu elektrik dan pendorong berkuasa tinggi untuk kecekapan bahan api yang dipertingkatkan dan mampu beroperasi sepenuhnya dalam keadaan cuaca yang dijangkakan untuk kelas mereka.


Syarikat penyelidikan itu mengekalkan saranan "Beli" ke atas MISC dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM7.81 sesaham.


"Penghantaran kapal adalah dalam jangkaan kami memandangkan MISC telah mengambil kira penghantarannya untuk DPST pada tahun kalendar 2022 (CY22) - lima daripada enam kapal tangki keseluruhannya - untuk tahun kewangan 2021 (FY21) hingga FY22.


"Oleh itu, kami tidak membuat perubahan pada anggaran pendapatan FY22 kami," tambahnya.

bottom of page