top of page
  • newsatmy

Eksport minyak sawit sumbang RM102 bilion hasil pada 2021

9 Februari 2022

KUALA LUMPUR: Eksport minyak sawit menyumbang kepada RM102 bilion hasil tahun lepas, menandakan peningkatan 40% daripada RM73 bilion pada 2020.


Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin berkata, India mengekalkan kedudukannya sebagai pengimport nombor satu minyak sawit Malaysia dengan lebih 3.5 juta tan.


Jelasnya, destinasi terkenal lain untuk minyak sawit Malaysia, termasuk China, Belanda, Turki, Pakistan dan Filipina.


"Minyak sawit Malaysia menyumbang 24% daripada pengeluaran minyak sawit global dan 31% daripada eksport dunia pada tahun lepas," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.


Menurut Zuraida, Iran merupakan lapan pengimport utama minyak sawit Malaysia pada tahun lepas, dengan peningkatan 26% daripada 321,106 tan metrik pada 2020 kepada 404,320 tan metrik pada tahun lalu.


Beliau juga menekankan bahawa cabaran masih menghampiri dalam industri yang dinilai tinggi.


“Penghadang antara lain dalam bentuk halangan bukan tarif termasuk akses pasaran, amalan perdagangan yang diskriminasi dan persepsi negatif baru-baru ini meningkat terhadap industri minyak sawit Malaysia yang menawarkan kelebihan daya saing yang lebih baik berbanding minyak makan lain.


"Kami akan meneruskan usaha untuk menyebarkan fakta dan maklumat tepat bagi menentang kempen anti-kelapa sawit dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk menyangkal dakwaan penebangan hutan yang dikaitkan dengan industri minyak sawit Malaysia," katanya.


Mengenai peluang untuk sektor swasta antara Iran dan Malaysia, Zuraida menggesa kedua-dua pihak mentakrifkan semula pendekatan perniagaan untuk membentuk perkongsian dan pakatan strategik untuk meneroka jalan baharu bagi mengembangkan perniagaan minyak makan dan minyak sawit di Iran.


“Saya sangat optimistik dengan prospek dalam industri minyak dan lemak global. Pembukaan semula sektor ekonomi global berikutan pandemik COVID-19 telah menyebabkan permintaan kukuh untuk minyak sawit Malaysia, termasuk di Iran," katanya.


Pameran dan Seminar Perdagangan Minyak Sawit (POTS) Malaysia-Iran 2022 adalah siri ke-60 sejak diperkenalkan pada 2006 dan dianjurkan oleh Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) dengan sokongan daripada Persatuan Industri Minyak Sayur Iran (IVOIA).


Acara ini diadakan di Iran buat kali ketiga untuk menangani perdagangan minyak dan lemak.

bottom of page