top of page
  • admin

Guna (KWSP) mereka sebagai cagaran pinjaman membebankan pemcarum- Johari Abdul Ghani

9 April

Tindakan membenarkan pencarum menggunakan simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mereka sebagai cagaran pinjaman boleh membawa kepada pelbagai masalah, termasuk membebankan peminjam dengan bayaran faedah yang tinggi, kata bekas Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani.


Johari, Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) Titiwangsa daripada UMNO, menyertai kumpulan pengkritik yang semakin meningkat memberi amaran kepada pentadbiran Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang implikasi yang mungkin timbul daripada langkah membenarkan pencarum menggunakan dana persaraan mereka untuk menghadapi tekanan inflasi.


“Jadi, jika anda mengambil pinjaman sebanyak RM70,000 dan membayar faedah, katakan 5 peratus setahun, itu akan menjadi RM3,500. Sepanjang 10 tahun, itu RM35,000. Sedangkan KWSP tidak boleh menjamin pulangan 5 peratus baki anda,” katanya menurut FMT.


“Jumlah bersih daripada pinjaman RM70,000 selepas ditolak bayaran faedah ialah RM35,000. Dalam kes sedemikian, adalah lebih masuk akal bagi pencarum untuk mengeluarkan RM35,000 terus daripada Akaun 2nya. Dia tidak perlu membayar satu sen pun faedah.”


Pencarum KWSP yang layak kini boleh menggunakan simpanan persaraan mereka dalam Akaun 2 sebagai cagaran untuk pinjaman peribadi daripada bank swasta terpilih, satu langkah yang diumumkan Anwar pada Mac sebagai sebahagian daripada penyelesaian jangka pendek kerajaan untuk meningkatkan kos sara hidup.


Pemberi pinjaman dijamin pembayaran balik apabila peminjam mencapai umur persaraan 55 sekiranya pinjaman tidak dapat dibayar dalam tempoh yang ditetapkan. Anwar berkata mereka yang menggunakan kemudahan itu hanya boleh mendapatkan pinjaman tidak melebihi RM50,000.


Langkah itu dibuat di tengah-tengah desakan untuk membenarkan pengeluaran simpanan KWSP berskala besar ketiga yang sebahagian besarnya disokong oleh etnik Melayu yang sedang bersiap sedia untuk menyambut Aidilfitri.


Johari tidak menyatakan sama ada beliau menyokong idea itu tetapi mengatakan bahawa pengeluaran ad hoc sebelum ini yang dibenarkan semasa krisis Covid-19 telah memaksa KWSP berebut untuk mendapatkan kecairan kerana mereka berusaha untuk membenarkan pendeposit mengeluarkan berbilion ringgit simpanan.


Bank juga perlu membuat skor kreditnya sendiri dan menyediakan kontrak untuk menyokong kemudahan pinjaman, yang dikatakan oleh Johari sebagai boleh menambah kos.


Beliau sebaliknya bersetuju jika pengeluaran bersasar diberikan supaya penerima pinjaman boleh mengelak daripada membayar faedah.




bottom of page